Nissan X-Trail – diskret storebror

Et halvt nummer større end den succesfulde Qashqai kommer Nissan X-Trail i en mere forsigtig indpakning, men som en mere rummelig pakke. Merprisen er behersket.

Nissan X-Trail er en halvstor og rummelig SUV en halv klasse større end Qashqai.
Forpremiere

Bagfra virker Nissan X-Trail ret anonym.
Bagfra virker Nissan X-Trail ret anonym.
Motor mener: Nissan X-Trail er en rummelig, gedigen SUV, der lader til at give god valuta for pengene, hvis man bevæger sig op i den halvstore SUV-klasse.

Med lanceringen af anden generation Qashqai tidligere på året droppede Nissan den forlængede syvsæders version. Men til august er Nissan klar med endnu en crossover, der giver kunder med større pladsbehov et mere rummeligt alternativ. Meget mere rummeligt, faktisk.

X-Trail er en klassisk Nissan-model, der har levet meget stille i det danske modelprogram. Nu gør den comeback til en interessant pris og med en helt ny generation, som er baseret på Qashqais platform (Common Module Platform) og teknologi.

Akselafstanden er strakt seks cm og totallængden 26 cm i forhold til Qashqai, og det giver en bil med plads til syv, hvis man tilvælger tredje sæderække.

Førerpladsen er ganske velordnet og traditionel med mulighed for den store Nissan Connect-skærm.
Førerpladsen er ganske velordnet og traditionel med mulighed for den store Nissan Connect-skærm.
LÆS OGSÅ: Motors test af lillebror Nissan Qashqai

Men selv som fempersoners kan Nissan X-Trail være et godt alternativ til Qashqai, hvis man ofte er fire-fem voksne i bilen eller har fuldt udvoksede teenagere. Bagsædepladsen er nemlig generøs. Desuden er der godt udsyn, for man sidder højere på anden række end forreste – og endnu højere på tredje række for den sags skyld.

De praktiske argumenter for X-Trail fortsætter i bagagerummet, hvor der er 550 liter (mod 430 i Qashqai) og en fiks indretning. En særlig hylde kan sættes i tre højder for bedre udnyttelse – i den højeste f.eks. med en klapvogn for neden og en stribe potteplanter for oven.

Maks. anhængervægt er 2.000 kg – plus 200 kg i forhold til lillebror.

Nissan X-Trail med to- eller firehjulstræk

 Firehjulstræk fås som tilvalg til Nissan X-Trail til en endnu ukendt pris.
Firehjulstræk fås som tilvalg til Nissan X-Trail til en endnu ukendt pris.
Designet på Nissan X-Trail bærer præg af, at den især skal sælges i USA, Japan og Kina, og af, at vi her er kommet op i en større og dyrere bilklasse, hvor kunderne åbenbart foretrækker noget mere konservativt. X-Trails design er forsigtigt, og især bagfra er bilen temmelig anonym.

Køreegenskaberne er fine, og undervognen giver god komfort, men bilen er knap så letfodet som Qashqai, og har en lidt større vendediameter. Den nye X-Trail har dog tabt sig op til 90 kg i forhold til forgængeren.

LÆS OGSÅ: Seneste test og prøvekørsler fra Motor

Som sin lillebror fås X-Trail med og uden firehjulstræk. I sidstnævnte tilfælde er det et automatisk af typen, hvor man med en drejeknap kan vælge mellem forhjulstræk, firehjulstræk (hvor baghjulene kun trækker, når der er brug for det) og i en lock-tilstand til terrænkørsel.

Der er kun én motorvariant. Det er til gengæld en velvalgt, 1,6-liters Renault-diesel med 130 hk og 320 Nm. Desværre opfylder den kun de nuværende euro 5-miljønormer, ikke euro 6, som træder i kraft næste år.

Godt med udstyr i Nissan X-Trail

I bagagerummet, der er på 550 liter i Nissan X-Trail mod 430 i Qashqai, kan en særlig hylde sættes i tre højder for bedre fordeling af pladsen.
I bagagerummet, der er på 550 liter i Nissan X-Trail mod 430 i Qashqai, kan en særlig hylde sættes i tre højder for bedre fordeling af pladsen.
Ud over manuelt gear kan tilkøbes trinløst CVT-gear kaldet XTronic. For at give en mere sportslig følelse har gearkassen fået indlagt nogle „faste” trin, så skiftene og motoromdrejninger ved hård og halvhård acceleration opleves mere som en almindelig automatgearkasse.

I løbet af 2015 kommer desuden en 1,6 liters turbobenzin.

LÆS OGSÅ: Motors test af konkurrenten Toyota RAV4

Sikkerheds- og komfortudstyr er som hos Qashqai, og dermed er mulighederne inden for Nissans „Safety Shield” ret omfattende. Det gælder bl.a. automatisk nødbremse, advarsel mod at komme ud af vognbanen, døsighedsalarm, advarsel mod biler i den blinde vinkel og 360 graders helikoptersyn.

Desuden er der mulighed for onlinesystemet Nissan Connect, der giver direkte internetadgang med særlige apps på den store skærm.
Det gode ved X-Trail er, at prisen er særdeles rimelig for type og størrelse. 364.000 kr. koster billigste udstyrsvariant, kun 52.000 kr. mere end Qashqai med samme motor. Det er samtidig 25.000 kr. billigere end billigste Toyota RAV4 med dieselmotor.