Toyota klar med brintbil

Verdens største bilproducent satser på brintbiler frem for elbiler og skubber dermed udviklingen et stort skridt i retning af den forureningsfrie bil.

Nyt om biler

På årets store biludstilling i Tokyo, Japan viser Toyota en næsten produktionsklar udgave af mærkes første brintbil. Den hedder FCV, hvilket står for Fuel Cell Vehicle, eller på dansk brændselscellebil.

Det er en bil, der skal tankes med flydende brint, og som får en rækkevidde på mindst 500 km. I bilen omdannes brinten i en brændselscelle til strøm, som får en elmotor til at drive bilen. Teknologien er nu så forfinet, at de enkelte komponenter ikke fylder mere, end at de kan bygges ind i en almindelig mellemklassebil på størrelse med en Toyota Avensis.

Tankes på tre minutter

To tanke under bilen indeholder brint til ca. 500 kms kørsel.
To tanke under bilen indeholder brint til ca. 500 kms kørsel.
For Toyota er udviklingen af brintbiler i den grad i fokus, og koncernen har mindst 500 ingeniører på opgaven med at gøre bilen produktionsklar. Den udgave, der her er præsenteret er så godt som færdigudviklet, så den kan komme på markedet i 2015.

En af de store udfordringer har været at gøre brinttankene tætte og sikre, og det er nu lykkedes. I Toyota FCV er der to tanke, som er placeret under bagsædet og under bagagerummet. De indeholder brint under et tryk på 700 bar, og det er her udfordringen har været stor.

Men fordelen med det høje tryk er, at man kan tanke bilen på bare tre minutter, og at man samtidig kan have nok brint med i bilen til at sikre en lang rækkevidde. Toyota angiver, at den kan køre mindst 500 km på en tankfuld, hvilket gør brintbilen sammenlignelig med en benzinbil. Det er brintbilen også, når man ser på effekten. Ifølge de foreløbige data leverer brændselscellen strøm nok til at elmotoren kan levere 136 hk, og det giver bilen meget fine præstationer.

Toyota FCV er en avanceret elbil

I praksis opleves brintbiler på samme måde som en elbil. Det vil sige, at man blot skal træde på speederen og dreje på rattet, når man skal køre. Her er ikke noget med gearstang og koblingspedal for elmotoren trækker flot allerede fra lave omdrejningstal.

En anden fordel ved brintbilen er, at den i modsætning til elbilen kan køre meget længere mellem optankningerne, og at tankningen for en brintbil blot tager tre minutter, mens en elbil skal lade i flere timer. Det er blandt andet det forhold, der gør, at Toyota finder brintbilen bedre egnet som fremtidens bil, end elbiler, der får sin strøm fra et medbragt batteri.

Når brintbilen kører, er det eneste restprodukt nogle dråber vand, som dannes, når brint og ilt bringes sammen i brændselscellen, hvor de to stoffer omdannes til vand og strøm.

Kræver miljøvenlig brint

Brint er ikke i sig selv en energikilde, men blot en energibærer. Den store udfordring for brintbiler bliver derfor at få adgang til brint, der er tilvejebragt på den rigtige måde. Det kan f.eks. være fra spaltning af vand ved hjælp af strøm fra vindmøller, men der er også andre kilder, der er egnede.

For at sikre, at både brint og brintbiler kommer på markedet samtidig har en stor række bilproducenter, energiselskaber og andre spillere gået sammen om at skabe en infrastruktur i Danmark og de andre nordiske lande.

Det betyder, at der gerne skulle være miljøvenlig brint til rådighed, når den nye Toyota brintbil kommer på markedet i 2015.