Når et firma er gået konkurs, er pengekassen lukket fuldstændig i. Derfor er der ikke længere noget firma, der kan lægge ryg til de fabriksgarantier, som ellers fulgte med en fabriksny Saab.
Dermed er to års generel garanti med vejhjælp samt ti års garanti mod gennemtæring værdiløs.
Det bekræfter Saab Danmark over for Motor.
Kun reklamationsret
Tilbage er købelovens bestemmelser. Den enkelte forhandler skal give to års reklamationsret, hvilket pr. definition er dårligere end garanti.
Og da forhandleren kun er forpligtet over for sine egne kunder, vil der formelt set slet ingen (gratis) hjælp være at hente, hvis en Saab-ejer har importeret sin bil selv. Så skal man gå til den udenlandske forhandler.
Reservedele i mange år
Derimod bør der ikke blive problemer med at få reservedele på hverken kort eller lidt længere sigt.
- Saab Parts AB, der står for distribution af reservedele til Saab-forhandlere verden over, er en sund forretning og ikke omfattet af konkursen, så både nu og i årene fremover, vil det være muligt at levere alle de reservedele, der måtte blive behov for, siger Saab danske eftermarkedschef, Kurt Rene Jensen.
Den danske Saab-importør, Saab Automobile Denmark, er en filial af Saab-fabrikken og er dermed omfattet af konkursen.
Danskere opsiges nu
De danske ansatte har ikke fået løn i to måneder og forventer at få deres fyreseddel inden nytår.
Om der derefter overhovedet er en officiel importørrepræsentant i Danmark er tvivlsomt. Og Saabs globale web-side forventes at lukke om en måned.