Bakning kan være en farlig manøvre. Også selvom den typisk foregår ved meget lav hastighed.
Fem ud af de 27 alvorlige ulykker med forgængere, som Havarikommissionen har undersøgt, skete, mens en bil bakkede.
I alle fem tilfælde orienterede bilisten sig ikke tilstrækkeligt. Han eller hun sprang dele af orienteringen over eller sjuskede med den. Kun i ét tilfælde bidrog fodgængeren til ulykken.
Det spiller også ind, at der var snævre pladsforhold, og at andre trafikanter tog opmærksomheden.
To bakkede meget langt
To af bilisterne bakkede så langt, at de fleste andre ifølge kommissionen ville have vendt, og det burde de to også have gjort.- Det må anses for problematisk, idet mulighederne for at orientere sig under bakning er markant dårligere end ved kørsel fremad, siger rapporten.
Skælder ud på bildesign
Bilernes design får en skarp påtale fra havarikommissionen.
- Jeg er nødt til at sige, at i masser af moderne biler er udsynet bagud og skråt bagud blevet ringere, fordi de bageste ruder er blevet så smalle af hensyn til bilens design, sagde kommissionens formand, Sven Krarup Nielsen, ved præsentationen af rapporten.
I alle de fem biler, der var involverede i en bakkeulykke, betegnes udsynet bagud som ”ikke særlig godt”.
Det er også Motors erfaring, at en del nye biler og dårligt eller meget dårligt udsyn bagud.
Havarikommissionen kommer medflere råd til bilister, der skal reducere risikoen ved bakning. Et er, at man gør det til en vane så vidt muligt at bakke ind på en parkeringsplads.
- Når man ankommer, har man som regel bedre mulighed for at orientere sig og kan derfor bedre bakke ind, siger Krarup Nielsen.
Gode råd om bakning
•Bak så kort som muligt
•Indstil spejlene korrekt
•Se til alle sider
•Bak langsomt
•Bak ind i en indkørsel eller p-bås
Desuden anbefaler kommissionen mere brug af bakkameraer i kombination med baksensor eller nødbremsesystem. Herunder også at sådant sikkerhedsudstyr afgiftslempes.
HVU anbefaler også, at biler får hovedstøtter, der nemt kan sænkes (og hæves), da de også kan tage en del udsyn.