Fransk-amerikansk bilaffære er kølnet

General Motors og Peugeot-Citroën er pludselig ikke så gode venner mere. GM sælger sine franske aktier og planlagt minibilssamarbejde droppes.

Nyt om biler

Det var en opsigtsvækkende bilromance, der blev indledt i februar 2012, da General Motors og PSA/Peugeot-Citroën blev nære alliance-partnere.

GM købte syv procent af aktierne i PSA, og de to bilkoncerner skulle udvikle og bygge både MPVere og minibiler sammen og købe ind i fællesskab.

Men affæren hen over Atlanten holdt ikke rigtigt. GM sælger nu sine aktier, og samarbejdet om minibiler opgives. Det skulle gå ud på at udvikle biler som den næste Opel Corsa og Citroën C3 sammen og formentlig også bygge dem på samme fabrik.

Corsa på C3-platform - alligevel ikke

Mere konkret skulle den næste Corsa, som var planlagt til 2018, være bygget på PSAs kommende EMP1-platform, der udvikles til den næste Citroën C3 og Peugeot 208.

De nu opgivne planer omfattede også udvikling af en fælles trecylindret motorfamilie.

GM nøjes med som begrundelse for aktiesalget at sige, at ”det oprindelige aktiekøb skulle støtte PSA i selskabets bestræbelser på at skaffe kapital, og den støtte er ikke længere nødvendig.”

Amerikanerne har dog også set med en vis utilfredshed på, at PSA pønser på et tæt samarbejde med kinesiske Dongfeng.

Samarbejde om MPV

Derimod er det netop blevet endelig bekræftet, hvordan de to firmaers samarbejde om multibiler/MPVer skal føres ud i livet.

Opel oplyser, at PSA skal bygge en Opel SUV/crossover i mellemklassen på sin fabrik i Sochaux, France. Det kunne være en Opel-version af den C4 Cactus, som Citroën kommer med i 2014.

Omvendt skal Opel bygge den næste Citroën C3 Picasso i Spanien sammen med sin egen, nye Meriva.

Den planlagte, fælles besparelser ved stordrift var oprindelig beregnet til to mia. dollar årligt, men den gevinst skrumper nu til 1,2 mia. dollar (6,6 mia. kr.) årligt.