På Detroit-udstillingen løfter Volvo sløret for den anden af tre bebudede konceptbiler, der skal vise det svenske mærkes nye formsprog, som er skabt af den nye designchef, Thomas Ingenlath.
Alle tre er baseret på Volvos nye skalerbare arkitektur, hvor kun afstanden fra instrumentbrættet til forakslen er konstant. Denne arkitektur vil være basis i alle fremtidige, større Volvo-modeller.
Forsmag på XC90
Concept XC Coupé fortsætter den linje, som blev lagt med Concept Coupé i Frankfurt, og Maximilian Massini, som står bag bilens ydre linjer, bekræfter over for Motor, at mange af designelementerne vil være at finde i Volvos længe ventede XC90-afløser, som står klar i Paris til efteråret.- Det er klart, at en syvpersoners SUV vil være noget større og anderledes proportioneret end den firepersoners konceptbil, vi viser her, men mange af detaljerne vil man kunne nikke genkendende til, siger han.
Fokus på sikkerhed
Men Concept XC Coupé giver ikke kun et fingerpeg om design, den byder også på teknologiske innovationer.
Således er det ikke nogen tilfældighed, at interiøret i konceptbilen er udstyret med forskelligt sikkerhedsudstyr fra den svenske producent Poc. Poc fremstiller blandt andet hjelme til sportsbrug, og mærket er nærmest kult blandt aktive ekstremsportsudøvere, siger Volvo.
Derfor arbejder Volvo nu sammen med Poc for at finde løsninger, hvor Volvos avancerede sikkerhedssystemer kan tale sammen med cykelhjelme fra Poc. Tanken er at udnytte elektronikken i Volvoen, så bilen får øje på cyklisten, før føreren gør det. Endnu er projektet kun i opstartsfasen, men det hænger godt sammen med Volvos ambition om, at ingen Volvo må være indblandet i en dødsulykke efter 2020.