Prius har knas med teknikken

Toyota har kaldt 1,9 mio. eksemplarer af hybridbilen Prius til servicetjek, heraf 300 i Danmark. Toyota topper listen med flest tilbagekaldte biler i USA sidste år.

Nyt om biler

Enten tager Toyota ikke den mindste risiko på sine kunders vegne, eller også har verdens største bilproducent flere tekniske smuttere end andre trods en erklæring fra 2010 om at fokusere mere på egen og underleverandørers kvalitet.

En tredje mulighed er, at Toyota går med livrem og seler, når det gælder muligheden for sagsanlæg i USA, hvor firmaet stadig er involveret i en række ældre sager.

Toyota tilbagekalder i hvert fald 1,9 millioner Prius-modeller på verdensplan på grund af softwarefejl. Den forebyggende sikkerhedskampagne, der berører ca. 300 biler i Danmark, gælder eksemplarer af tredje generation Prius. Bilen er produceret siden marts 2009.

I værste fald: Bilen vil ikke køre

Det mulige problem angår en såkaldt inverter. Hvis driftstemperaturen bliver for høj, kan det medføre varmeskader, der får advarselslamper til at lyse og bilen til at gå i fejlsikret tilstand. Det medfører igen reduceret drivkraft.

I meget sjældne tilfælde er der risiko for, at sikringen til strømforsyningen kan springe, hvilket får bilens hybridsystem til at lukke ned. Bilen vil i dette tilfælde ikke kunne fortsætte kørslen, oplyser Toyota.

Danske ejere vil snart blive indkaldt til servicetjek via Centralregisteret for Motorkøretøjer.

Flest tilbagekaldelser i USA

Toyota blev det mærke, der stod for flest tilbagekaldelser i USA i 2013 med fem mio. berørte biler ud af i alt 22 mio. køretøjer for alle bilproducenter. Den amerikanske trafiksikkerhedsmyndighed NHTSA har strenge regler for tilbagekaldelser og fører nøje statistik over dem.

De 22 mio. biler er fordelt på 632 sager. Begge dele er en stigning fra året før, hvor 581 aktioner omfattede 16,4 mio. biler.

Chrysler følger lige efter Toyota med 4,7 berørte biler i 2013. På de næste pladser følger Honda med 2,8 millioner, Hyundai-Kia med 2,2 millioner og Ford Motor Co. med 1,2 millioner. General Motors er helt nede på 750.000 - men fordelt på det næsthøjeste antal tilbagekaldelser - og tilskriver det selv en aktiv politik om at opdage fejlene hurtigt.

NHTSA advarer mod at tolke for meget ud af tallene for de forskellige producenter. ”De bruges ikke til at vurdere producenter eller til at afgøre, hvilke tilbagekaldelser vi skal undersøge nærme,” skriver organisationen og tilføjer at en producent kan have en lang række grunde til at kalde færre eller flere biler til service i et givet år.