Verdens bilgiganter bytter rundt på den globale hitliste. General Motors går solidt frem og er i i første halvår 2011 tilbage på tronen som verdens største bilkoncern målt i antal solgte biler.
GM, der i Europa er mest kendt for Opel, blev ellers under sin dybe krise forrige år overhalet af Toyota.
Det er ikke kun GM, der er blevet større end Toyota. Det er europæiske Volkswagen også - for første gang i årtier.
Jordskælv svækker Toyota
Toyotas tredjeplads skyldes i udpræget grad den japanske naturkatastrofe i marts, hvor jordskælv, tsunami og atomulykke har reduceret salg og især produktionsmulighederne. Toyotas produktion faldt 23 procent i årets første halvdel.
Først i løbet af efteråret forventes Toyotas og de øvrige japanske producenters kapacitet at være helt oppe igen.
Mens Toyotas tilbagegang primært skyldes tilfældige, uheldige omstændigheder, er der ikke noget tilfældigt over Hyundai-Kias bemærkelsesværdige fremgang.
Hyundai-Kia stormer frem
Den koreanske gigant vokser stabilt og hurtigt i alle dele af verden og har nu overhalet Ford. Dermed er Hyundai-Kia verdens fjerdestørste bilkoncern.
Så mens Volkswagen har erklæret, at koncernen vil være verdens største senest i 2018, så peger brancheeksperter på, at Volkswagen nok skal passe på og kikke sig over skulderen, så tyskerne ikke bliver overhalet af koreanerne.
Firma | Antal |
---|---|
General Motors | 4,54 mio. |
Volkswagen | 4,13 mio. |
Toyota | 3,71 mio. |
Hyundai-Kia | 3,16 mio. |
Ford | 2,92 mio. |