Kom indenfor i en ny tids Volvo

Med konceptbilen Concept Estate viser Volvo for første gang, hvordan mærket vil udforme fremtidens førerplads i sin nye generation af store modeller. Overskriften hedder elegant skandinavisk design og intuitiv teknologi.

Nyt om biler

Sådan bliver udsigten for de, der fremover køber sig en Volvo XC90, S80, V90, XC60 eller hvad de store Volvo-modeller kommer til at hedde i fremtiden.

Den store berøringsskærm er bygget op med navigation øverst og dernæst media, telefon og klimakontrol. Når man som her aktiverer klimakontrollen, forstørres den pågældende menu, så den er lettere at se og røre.
Den store berøringsskærm er bygget op med navigation øverst og dernæst media, telefon og klimakontrol. Når man som her aktiverer klimakontrollen, forstørres den pågældende menu, så den er lettere at se og røre.

Selv om der stadig er en snert af konceptbil over kabinen i Concept Estate, som Volvo viser på Genève-udstillingen, er selve førerpladsen meget, meget tæt på det design, udformning og den teknologi, som vil være at finde i de nye modeller, Volvo kalder SPA-bilerne.

SPA, Scalable Product Architecture, er Volvos egenudviklede platform, der er skabt efter adskillelsen fra Ford, og som skal anvendes til alle store og mellemstore modeller.

Med præsentationen af Concept Estate bekræfter Volvo for første gang, at afløseren for den store XC90 SUV kommer til at hedde ? XC90.

LÆS OGSÅ: Herregårdsvognen lever stadig

Udvikles i København

Temaet for den nye førerplads er elegant skandinavisk design og intuitiv teknologi. En del af bilernes helt nyudviklede brugerinterface er udviklet af Volvos lille elite-afdeling i København.

Kernen i betjeningen er den nye, tablet-agtige berøringsskærm, som både vil ?simplificere og forbedre" den måde, som føreren betjener sin bil på.

Kabinen som sådan har stadig lidt konceptpræg over sig med bl.a. de "svævende" forstole.
Kabinen som sådan har stadig lidt konceptpræg over sig med bl.a. de "svævende" forstole.

Skærmen erstatter ? som i en del andre nye biler ? de mange knapper i midterkonsollen. Den kan betjenes, som det kendes fra almindelige tablets ved bl.a. at skubbe og knibe, men også ved nye måder, som er specielt tilpasset miljøet i en bil i bevægelse.

De fleste knapper i midterkonsollen forsvinder, dog ikke nogle få vigtige funktioner som lydstyrke, afspil/pause, risikoadvarsler og rudeopvarmning. Skærmen interagerer med de centrale instrumenter, der også er fuldt digitale.

Skærmen giver helt nye friheder

? Ikke at skulle arbejde med kontakter og kontroller for et stadigt stigende antal funktioner har været som at slippe ud af et sæt håndjern, siger Robin Page, chef for interiørdesign hos Volvo Car Group.

Skærmen er bygget op med, hvad Volvo kalder logiske ikoner. Hvert ikon viser en nøglefunktion: Navigation er øverst og dernæst media og telefon. Nederst er betjeningen af den digitale klimakontrol.

? Information, navigation og media er højt placeret og lette at holde øje med. Telefon, apps og klimakontrol er lavere placeret og lette at nå og røre, forklarer chefdesigner Thomas Ingenlath.

Symboler vokser, når de aktiveres

Skærmen er designet, så ikonerne bliver større, når de aktiveres. Når et af dem forstørres for at vise information, formindskes de andre, men er stadig synlige og umiddelbart tilgængelige.

Første bil med den nye kabine og betjeningsprincip bliver XC 90, der får premiere på Paris-udstillingen til oktober og kommer til salg hen på foråret 2015.

VIDEO: Se Motors redaktør sammenligne den nye og gamle Volvo