Den danske hitliste over nye biler er stadig propfyldt med meget små og billige biler – en biltype der er en parentes i andre europæiske lande.
Otte ud af de 20 mest købte biler i 2013 er 100.000 kroners mikrobil, og alle disse såkaldt a-segmentbiler udgør ifølge Motors beregninger 29,5 procent af alle nye biler. Tælles de dyrere livsstilmodeller som Fiat 500 og Opel Adam med, ryger andeleen op på 31 procent.
De lidt større minibiler er også meget populære, og tilsammen udgør de to små klasser tilsammen 61 ud af 100 nye biler i Danmark. Dermed er der kun 39 procent tilbage til fordeling blandt små og store mellemklassebiler, storfamiliebiler (MPV), SUV samt luksus- og sportsvogne.
13.000 gange Up
VW Up – en mikrobil - er for andet år i træk Danmarks suverænt mest købte. 12.909 landede tallet på efter et meget stort salg i første halvår og et lidt mere afdæmpet niveau i andet halvår. Én ud af 14 nye biler er dermed en Up.
Den aldrende Toyota Aygo formåede at holde fast i andenpladsen skarpt forfulgt af Skoda Citigo, en fætter til VW Up.
Den mest solgte ikke-mikro blev Renault Clio, som har rivalen Peugeot 208 lige i haserne.
Top 20 rummer to modeller fra den lille mellemklasse: VW Golf og Skoda Octavia.
Hitlisten i december ser noget anderledes ud – med mange flere større modelle. December har traditionelt været en stor måned for firmabiler, drevet af skatteregler. Den tilskyndelse er mere eller mindre elimineret, men det er svært at se umiddelbart, hvor meget af det dyrere salg i december der skyldes rent fimabilsindkøb, og hvor meget der evt. er en lidt ændret køberadfærd.
I december var hele ti af de 20 mest købte biler større eller dyrere end mikro- og minibilsklassen. Det gælder Skoda Octavia, VW Golf, Citroën Grand Picasso, Opel Insignia, Renault Captur, Audi A4 og A3, VW Passat, BMW 3 og Ford Mondeo.
- Vægten ligger fortsat på de mindre og forholdsvis billige biler, men de seneste tal tyder på, at kunderne til biler i mellemklassen nu vender tilbage i lidt større tal, siger Bent Mikkelsen, administrerende direktør i De danske Bilimportører.
FDM: Flere større biler
Også FDM vurderer, at bilkøberne i lidt højere grad vil gå efter mellemklassebiler.
- Vi nok skal forvente, at forbrugerne fremover køber lidt større biler – især hvis der kommer gang i økonomien og forbrugertilliden. De små biler er primært indkøbt af familier, der i forvejen har haft en bil, men som har haft et større mobilitetsbehov. Fremover vil familien måske overveje at skifte familiebilen ud., siger forbrugerøkonom i FDM, Allan Skytte Christensen.
Han uddyber:
- Andelen af bilkøbere, der forventer at købe en familiebil er steget fra 24 til 29 procent, ifølge de målinger, vi får foretaget via Voxmeter.
Omvendt er af andelen af forbrugere, der forventer at købe en lille bil, faldet en anelse fra 25 til 24 procent.
Tallene i Voxmeter-målingen omfatter både nye og brugte biler.
Top 20 for personbiler 2013 | ||
Nr. | Model | Antal |
1 | VW Up | 12.909 |
2 | Toyota Aygo | 6.272 |
3 | Skoda Citigo | 6.015 |
4 | Renault Clio | 5.624 |
5 | Peugeot 208 | 5.597 |
6 | Ford Fiesta | 5.451 |
7 | Peugeot 107 | 4.961 |
8 | Kia Picanto | 4.681 |
9 | Citroën C1 | 4.521 |
10 | VW Golf | 4.190 |
11 | Ford Ka | 3.874 |
12 | Kia Rio | 3.544 |
13 | Skoda Octavia | 3.537 |
14 | Toyota Yaris | 3.229 |
15 | VW Polo | 3.206 |
16 | Hyundai i20 | 3.189 |
17 | Citroën C3 | 2.719 |
18 | Opel Corsa | 2.632 |
19 | Fiat 500 | 2.567 |
20 | Seat Mii | 2.560 |
Kilde: De Danske Bilimportører |