De mest sikre er en broget skare

En elbil, en hybrid, en kinesisk, en koreansk MPV og en amerikansk SUV er de mest sikre i hver deres klasse, viser den årlige hitliste fra Euro NCAP.

Bilist

Der var pænt med overraskelser i de sikkerheds-karakterer, som testsamarbejdet Euro NCAP delte ud i 2013. I sin traditionelle nytårsopgørelse, der udelukkende ser på resultaterne fra kalenderåret 2013, optræder en broget skare som de mest sikre biler i hver kategori.

Den højeste karakter overhovedet blev opnået af den kinesiske bil Qoros 3, der endnu ikke sælges i Europa. På grund af vægtforskelle er der dog ikke belæg for at sige, at den er mere sikker end nr. fire på den samlede liste og vinder af den store mellemklasse, Lexus IS.

De mest sikre biler i 2013
Mini: Renault Zoe
Lille mellemklasse: Qoros 3
Stor mellemklasse: Lexus IS
Lille MPV: Kia Carens og Ford Tourneo Connect
SUV: Jeep Cherokee
Luksus: Maserati Ghibli
Ford Tourneo Connect og Lexus IS markedsføres ikke i Danmark

Og de mindst sikre
Mini: Dacia Sandero
Lille mellemklasse: BMW i3
Lille MPV: Nissan Evalia
Evalia, som ikke sælges i Danmark, fik tre stjerner, Dacia Sandero og BMW i3 fire stjerner. I stor mellemklasse og luksusklassen har ingen biler fået mindre end fem stjerner.

Det er ikke muligt at sammenligne det samlede resultat mellem klasserne eller med tidligere testårgange.

I alt 32 biler blev i 2013 testet i Euro NCAP-samarbejdet, som FDM deltager i. 23 af bilerne opnåede de maksimale fem stjerner, mens syv klarede testen til fire stjerner, og kun tomåtte nøjes med tre stjerner.

For danske bilkøbere er toppen af listen ikke i sig selv så interessant, da flere af bilerne enten ikke sælges i Danmark eller er meget marginale. Men den samlede liste er udtryk for et stærkt felt, hvor velkendte ’dansker-biler’ som Peugeot 308, Skoda Octavia og Mazda 3 følger lige efter sidste års topscorere.

- Det er glædeligt, at hovedparten af de testede biler i 2013 opnåede fem stjerner. Det vidner om, at biler bliver stadig mere sikre, og at bilproducenterne arbejder målrettet på hele tiden at kunne imødekomme Euro NCAPs stadig skrappere krav, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP Søren W. Rasmussen.

LÆS OGSÅ: Oversigten over alle testede biler