Chrysler satser stort i mellemklassen

Chrysler 200 er den tredje helt nye bil fra den amerikanske fabrik, efter at Fiat har overtaget styringen. Bilen kommer ikke til Europa, da Lancia tilsyneladende kun vil videreføre den lille Ypsilon.

Nyt om biler

Biler i Mondeo-størrelse bliver stadig vigtigere i USA, hvor VW Passat, Toyota Camry, Ford Fusion og andre tegner sig for næsten 20 procent af det samlede bilsalg.

Derfor er det også bydende nødvendigt for Chrysler at kunne konkurrere i segmentet, og med den nye Chrysler 200, som netop er introduceret på den internationale biludstilling i Detroit, ser den italiensk-ejede koncern umiddelbart ud til at have gode kort på hånden.

Alfa-platform

Chrysler 200 er nyudviklet fra bunden i et samarbejde mellem ingeniører fra Fiat og Chrysler og bygger på Alfa Romeo Giulietta-platformen ligesom Dodge Dart, som blev introduceret sidste år.

Dermed er Chrysler 200 den femte frugt af samarbejdet, som også har resulteret i en helt ny Jeep Cherokee og en Fiat Viaggio.

Den nye Chrysler kommer i første omgang med to motorer: en firecylindret Multiair benzinmotor på 2.4-liter, der yder 184 hk, og en V6 benziner på 3.6 liter, der yder 295 hk.

Begge motorvarianter er i øvrigt udstyret med en ni-trins automatgearkasse.

Chrysler sælges ikke længere i Europa, og den hidtidige strategi om at sende Chrysler-biler til Europa som Lancia er ifølge en italiensk avis opgivet. Lancia skal kun sælges i Italien og tilmed kun i form af den lille Punto-baserede Ypsilon.

Højere kvalitetsfornemmelse

Chrysler har fokuseret kraftigt på at tilføre den nye 200 en væsentlig højere kvalitetsoplevelse, end man tidligere har været vant til fra den kant, og det første indtryk er da også, at den oplevede kvalitet i kabinen er noget højere end tidligere med lidt lækrere materialer og mindre hård plast end tidligere.

Der er dog stadig for meget plastiktræ til, at bilen kan matche de europæiske konkurrenter. Umiddelbart virker kabinen også lidt mindre end for eksempel VW Passat eller Ford Fusion (Mondeo på amerikansk), og det kan blive et problem for bilen.

Til gengæld er den med en startpris på 22.695 dollar lidt billigere end konkurrenterne. Chrysler 200 skal bygges i Detroit-forstaden Sterling Heights på en fabrik, der stod foran lukning så sent som i 2009, men som nu er blevet renoveret for mere end fem milliarder kroner for at kunne varetage produktionen af Chrysler 200.