
Til gengæld vil et sted mellem 20.000 og 25.000 bilister om dagen få glæde af de i alt ni km ny asfalt.
Stor aflastning af gammel vej
Langt de fleste af trafikanterne vil komme fra den gamle Frederikssundsvej (Ballerup Byvej og Måløv Byvej), som dermed får en betydelig aflastning og bliver mere fredelig.
Det er især pendlere fra kommunerne Egedal, Ballerup, Albertslund og Frederikssund, der vil opleve en markant forbedring af køreturen. De slipper nu for kø på en ni km lang strækning, hvis der altså ikke opstår nye flaksehalse, hvor motorvejen slutter eller hvor motortrafikvejen ender i en rundkørsel ved Kildedal Station eller i krydset ved Ballerup- og Måløv Byvej.
Fem km motorvej og fire km motortrafikvej

Ud over den firesporede motorvej består projektet af fire km motortrafikvej, kaldet Tværvej, der fungerer som afslutning på motorvejen, indtil Frederikssundsmotorvejen engang forlænges helt til Frederikssund.
1,2 km lokalvej
Desuden er den kommunale Smørum Parkvej forlænget1,2 km tværs over en golfbane, så vejen nu har direkte forbindelse til motorvejen i retning mod København.

Dermed er der i alt to tilslutninger til den nye del af motorvejen.
SE OGSÅ: Farvel til Chokoladekrydset