Forslag: Beboerlicens skal koste 3.500 kr.

Københavns Kommunes miljø- og teknikborgmester vil med nyt forslag mindske trængslen ved at gøre det markant dyrere at være bilejer i København. Helt skævt, mener FDM.

Bilist

Som om det ikke er dyrt nok at være bilist i landets hovedstad, risikerer bilejerne i København fremover at skulle grave endnu dybere i lommerne.

Et nyt forslag fra Københavns Kommunes miljø- og teknikborgmester Morten Kabell lægger nemlig op til at hæve prisen på en beboerlicens fra i dag 730 kr. om året til 3.500 kr. Samtidig skal det fremover kun være muligt at kunne få én beboerlicens pr. husstand.

Beboerlicensen giver ret til gratis parkering i området omkring ens bopæl.

Gratis parkering for elbiler

Baggrunden for forslaget er et ønske om dels at mindske trængslen i København, hvor belægningsprocenten på parkeringspladserne i flere dele af byen er over 100 procent, dels at fremme antallet af elbiler.

Ved at femdoble prisen på de omkring 34.000 beboerlicenser, der ifølge kommunen selv er udstedt, regner man således med årligt at kunne hente 90 millioner kroner. Penge, der ifølge borgmesterens forslag blandt andet skal gå til gratis parkering for elbiler i 2016 og 2017.

LÆS OGSÅ: P-huse skal stoppe kaos ved hospitaler

FDM: Helt skævt

FDM kalder forslaget helt skævt og afviser, at det skulle få nogen betydning for trængslen.
”Tværtimod har vi svært ved at se, hvordan det hænger sammen med en by som København, hvor mange mennesker har brug for en bil i deres hverdag for at få råd til at bo,” siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM og tilføjer:

”Helt skævt mener vi det bliver, når man tager i betragtning, at selv en femdobling af prisen på beboerlicenser ifølge kommunen selv kun vil give et fald i efterspørgslen på licenser på 3,5 procent. Det viser med al tydelighed, at folk har behov for deres bil. At man nu vil henter 90 millioner kroner fra beboere med bil, for at elbiler kan parkere gratis i to år, og uden at det for alvor vil gøre noget ved parkeringssituationen i København, er helt ved siden af,” siger Torben Lund Kudsk.

Udover prisstigningen for beboerlicenser foreslås timebetalingen for parkering i den dyreste takstzone hævet. Af notatet fremgår dog også forslag om etablering af to underjordiske p-huser på Østerbro, en renovering af Det Grønne P-hus på Nørrebro og etablering af 157 p-pladser under Langebro.

Forslaget behandles på Miljø- og Teknikudvalgets møde mandag den 10. august.