Der bliver skruet op for alle effekter, når Audi i begyndelsen af 2018 lancerer en rent elektrisk crossover: 500 km’s rækkevidde, 500 hestekræfter fra tre elmotorer, firehjulstræk og lynhurtig opladning.
En forsmag på den revolutionerende bil giver Audi på årets Frankfurt-udstilling med konceptbilen E-tron Quattro. Og selv om der går to et halvt år, inden bilen er klar, giver det meget god mening for Audi at fortælle potentielle kunder, presse og branchefolk om den kommende nyhed.
Audi har ikke tilnærmelsesvis en sådan bil i dag, og den ser ud til at blive en direkte konkurrent til Tesla Model X, der kommer til Europa i begyndelsen af 2016. Blot lidt bedre på alle parametre, med mindre Model X kommer i forbedrede udgaver inden.Tre motorer
E-tron Quattro har tre elmotorer. Den ene trækker forhjulene, mens de to andre trækker baghjulene. Tilsammen yder motorerne 320 kW, svarende til 435 hk. En boost-funktion kan kortvarigt øge ydelsen til 370 kW (503 hk) og et drejningsmoment på over 800 Nm.
Det betyder, at konceptbilen har en 0-100-tid på 4,6 sekunder og en tophastighed på 210 km/t.
For at mindske strømforbruget ved høj hastighed er der gjort ekstra meget ud af aerodynamikken. Bilen har en cw-værdi på blot 0,25. Det er ekstremt lavt for en SUV/crossover, og er bl.a. opnået ved at erstatte sidespejlene med små kameraer. Det er dog tvivlsomt, om det kneb vil være tilladt allerede i 2018.
Kæmpe batteri
Bilen har et gigantisk batteri med 95 kWh-energi, og muligvis er den valgte batteriteknologi ikke helt færdigudviklet og afprøvet. Det har Audi og leverandøren et par år til.
El-Audi’en kan oplades med både jævnstrøm og vekselstrøm, og en fuld opladning med jævnstrøm ved 150 kW varer kun ca. 50 min. På en halv time kan bilen lades 80 procent op, hvilket giver ca. 400 km.
Alternativt er konceptbilen konstrueret til trådløs, men langsommere opladning via induktion.
Konceptbilen, som givetvis giver en god indikation af den færdige bil, er 4,88 m lang, 1,93 m bred og 1,54 m høj.