Et af de nyeste bud på fremtidens bil er de opladningshybrider, der det meste af tiden fungerer som rene elbiler, men som har mulighed for at lade en lille benzinmotor levere den nødvendige energi, når batteriet er løbet tør for strøm.
Sådanne biler dukker op på det europæiske marked allerede i år i form af Opel Ampera og Chevrolet Volt. Men allerede nu har den ene af de to danske importører meddelt, at den ene – Chevrolet Volt – ikke kommer til Danmark.
Den bliver på grund af de danske afgifter så dyr, at den skønnes så svær at sælge herhjemme, at det ikke er umagen værd. I stedet skal bilen sælges i vores nabolande, hvor der enten ikke er afgift på disse biler, eller hvor der ligefrem er tilskud at hente, hvis man køber en miljøvenlig bil.
Opel Ampera til 650.000 kr.
Chevrolet Volt og Opel Ampera er teknisk identiske, er begge udviklet af General Motors, og begge bygges i USA. Teknikken er baseret på dels et kraftigt itiumbatteri, der kan give bilen en rækkevidde på omkring 80 km på strøm, dels en lille benzinmotor, der starter op og leverer strøm til bilen, når batteriet er tomt.
Den avancerede teknik gør Ampera til en dyr bil. Herhjemme ventes prisen at lande på ca. 650.000 kroner, mens den i vore nabolande ventes at koste omkring 300.000 kroner. Forskellen skyldes alene, at den miljøvenlige bil i Danmark pålægges en afgift på 350.000 kroner. Endnu er det kun rene elbiler, der er fritaget for registreringsafgift.
FDM ønsker afgifterne omlagt
Det er åbenlyst, at det danske afgiftssystem ikke er tilrettelagt med henblik på at favorisere moderne miljøvenlige biler, og FDM har da også løbende opfordret de danske politikere til at lave systemet om. Endnu er der ingen tegn på at dette vil ske, og selv om Opel stadig planlægger at lancere Ampera herhjemme i begyndelsen af 2012, vil der næppe komme mange biler på gaden.