En fuldstændig anderledes BMW

Med den elektriske i3 går BMW helt nye veje i design, motor, byggeteknik - og miljøprofil.

Nyt om biler

BMW i3-designchef Benoit Jacob viser den meget usædvanlige BMW frem.
BMW i3-designchef Benoit Jacob viser den meget usædvanlige BMW frem.
BMWs slogan ”Pure driving pleasure” blev nævnt mange gange, da det tyske luksusmærke hev klædet væk fra sin nye i3, der er første resultat af en enorm, revolutionerende og risikofyldt indsats siden 2007 på projekt ”i”.

i3 er ikke bare BMWs første elbil og den første eldrevne blandt alle større premiummærker, den er også på alle måder en helt anderledes BMW. Så mærkets chefer havde travlt med at understrege, at trods revolutionen er mærkets kerneværdi med rendyrket køreglæde i behold.

I første omgang må vi nøjes med at referere de tørre, men imponerende tal: 170 hestekræfter og 0-100 km/t. på 7,2 sekunder.

BMW holdt verdenspremieren simultant i London (eftermiddag), New York City (morgen) og Beijing (aften). De tre lokaliteter kunne følge med hos de to andre via store skærme. Hvert sted var to BMW-direktører og en lokal, kendt tv-personlighed i centrum. Med storby-temaet ville BMW vise, at i3 især er udviklet til megacities, altså meget store byer.
BMW holdt verdenspremieren simultant i London (eftermiddag), New York City (morgen) og Beijing (aften). De tre lokaliteter kunne følge med hos de to andre via store skærme. Hvert sted var to BMW-direktører og en lokal, kendt tv-personlighed i centrum. Med storby-temaet ville BMW vise, at i3 især er udviklet til megacities, altså meget store byer.

Skelsættende for BMW

Men BMW er også i fuld gang med at tillægge sig en helt anden og umiddelbart modstridende kerneværdi, nemlig bæredygtighed.

- Dette er en af de vigtigste lanceringer i BMWs 90-årige historie – det bliver en ”gamechanger”, sagde salgsdirektør Ian Robertsson ved afsløringen i London.

Topchef Norbert Reithofer svingede sig endnu højere op via storskærm fra New York City, hvor bilen blev præsenteret samtidig:

- Det er morgendagens mobilitet, vi ser i dag.

Bilen til "megabyer"
i3 er har meget usædvanlige designløsninger bagtil, både knækket ved bagdøren og partiet over baghjulet. i3 måler eksakt fire meter i længden.
i3 er har meget usædvanlige designløsninger bagtil, både knækket ved bagdøren og partiet over baghjulet. i3 måler eksakt fire meter i længden.

BMW er helt klar over, at benzin- og dieselmotorer vil være dominerende mange år endnu, men er overbevist om, at eldrift er vejen frem på lang sigt, og at elbiler allerede nu er vigtige blandt indbyggerne i såkaldte megabyer, som er målet for i3.

I disse byer, som Europa strengt taget kun har én af, nemlig London, ser BMW en tendens mod nye transportvaner, hvor indbyggerne ikke i så høj grad har egen bil, men bruger mange transportmidler, herunder delebiler, som i3 også er beregnet som.

Desuden ønsker BMW et forspring på elfronten for at bevare førerpositionen inden for luksusmærker.

i3 har usædvanlige hjul og dæk. De er helt op til 20 tommer, men smalle (155). Dækkene er specieludviklet af Bridgestone.
i3 har usædvanlige hjul og dæk. De er helt op til 20 tommer, men smalle (155). Dækkene er specieludviklet af Bridgestone.

Baghjulstræk - og hækmotor

På ét område er i3 en typisk BMW: Den har baghjulstræk. Men så hører det op. For elmotoren ligger i bagagerummet lige over bagakslen.

Designet, herunder den høje motorhjelm og knækket ved bagruderne, markerer også en kolbøtte i forhold til klassiske BMW-dyder. Det ville nok være svært at genkende den som en BMW i de fleste vinkler uden BMW-logoet og grill'en.

i3 har - som Opel Meriva - baghængslede bagdøre. Det meget stive kulfiberkarrosseri har gjort det nemmere at bygge en kollisionssikker bil uden den midterste dørstolpe.
i3 har - som Opel Meriva - baghængslede bagdøre. Det meget stive kulfiberkarrosseri har gjort det nemmere at bygge en kollisionssikker bil uden den midterste dørstolpe.

Bag de helt nye former gemmer sig også en fuldstændig ny fremstillingsteknologi. i3 har som den første masseproducerede bil karrosseri helt af kulfiber, som er let og uhyre stærkt, men også kostbart og har været anset for særdeles vanskeligt at sætte i masseproduktion.

Ved at bruge kulfiber – og aluminium til chassiset – er vægten holdt nede på 1.270 kg. Det er ifølge BMW 300 kg mindre end andre tilsvarende elbiler.

130-160 km pr. opladning

BMW i3 lades op via et såkaldt kombostik. Den øverste halvdel er et "normalt" stik til almindelig og halvhurtig ladning, mens den nederste del med de to huller er til hurtigladning med jævnstrøm.
BMW i3 lades op via et såkaldt kombostik. Den øverste halvdel er et "normalt" stik til almindelig og halvhurtig ladning, mens den nederste del med de to huller er til hurtigladning med jævnstrøm.
BMW siger, at bilen under virkelige forhold vil have en typisk rækkevidde på 130-160 km. Det officielle tal hedder 190 km.

i3 er præcis fire meter lang, har plads til fire voksne og har fem døre. Bagagerummet er ikke stort: 260 liter.

BMW i3 lanceres i store del af Europa til efteråret, men BMW Danmark venter til maj næste år, hvor også hybridsportsvognen i8 er klar.