Både design, teknologi og til dels størrelse har da også fået et gevaldigt nøk opad på bilen, der bl.a. skal konkurrere mod Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse.
Coupéagtig
Designet følger stilen på XC90 tæt med den selvsikre front, mens bagenden lancerer en helt ny og meget synlig baglygte. Indimellem ser man en bil med langstrakte og coupéagtige linjer – helt ulig S80.
Motorprogrammet vil bestå af et stort udvalg af Volvos egne toliters benzin- og dieselmotorer. Mere eller mindre fra begyndelsen fås S90 også som opladningshybrid under betegnelsen T8. Som på XC90 dækker det over en kombination af elmotor ved bagakslen og en benzinmotor foran.Halvautomatisk kørsel ved 130 km/t.
Teknologi skal være et andet trækplaster. S90 får f.eks. cloudbaserede apps og tjenester, og bilen fås med det halvautomatiske Pilot Assist, som ved hjælp af små bevægelser af styretøjet holder bilen inden for vejmarkeringerne op til 130 km/t., uden at der behøver være en anden bil foran.
S90 bliver desuden verdens første bil, der kan opdage store dyr som elge og heste. Sikkerhedssystemer virker også om natten, og hvis føreren ikke selv opdager dyret eller begynder at bremse, sørger automatikken for det.S90 lanceres i Danmark sidst i august sammen med stationcaren V90, som vises på Genève-salonen til marts. S90 debuterer på North American International Auto Show i Detroit til januar.