Egentlig er det bare et facelift, men forandringerne er markante, når Porsche nu lancerer en fornyet Boxster.
Synligt og konkret er, at modellen får tilføjet ’718’ til modelbetegnelsen, så centermotorbilen fremover hedder 718 Boxster.Mere revolutionerende er, at Boxster skifter fra de klassiske sekscylindrede boksermotorer til firecylindrede. Og tilmed med turbolader. Dog stadig af den flade boksertype.
Som en slags plaster på såret til traditionalisterne, der mister de seks cylindre, får de nye motorer flere kræfter end de gamle.
Flere hk og Nm
Ud fra et slagvolumen på blot to liter får den almindelige 718 Boxster 300 hk. Det er 35 flere end før. Nok så markant er forøgelsen i drejningsmomentet – fra 280 til 380 Nm.718 Boxster S har en – stadig firecylindret – motor på 2,5 liter, og her er ydelsen 350 hk. Ud over den ekstra volumen kommer de flere kræfter fra, at turboladeren har variabel turbinegeometri. Her er momentet oppe på 420 – en forøgelse på 60 Nm.
0,6-0,8 sekunder hurtigere
Selv om skiftet til fire cylindre er et stort skridt, er det dog set før hos Porsche. 968-modellen, der udgik i 1995, havde også fire cylindre, og det samme havde den første Porsche, 356, i 1948.De flere kræfter gør den åbne bil hurtigere. Standardmodellen accelererer fra 0 til 100 km/t. på 4,7 sek. med dobbeltkobling og Sport Chrono-pakke. Det er 0,8 sekunder hurtigere end før. Tilsvarende klarer Boxster S samme disciplin på 4,2 sek. – en forbedring på 0,6 sekunder.
Fra én mio. kr.
Oven i købet får Boxster forbedret den officielle brændstoføkonomi, så den lille sportsvogn kører 12-14 procent længere på literen end før. Det er hhv. 14,5 og 13,7 km/l for de to varianter.
De danske priser er 998.000 kr. for 718 Boxster og 1.244.000 kr. for Boxster S.
Den lukkede udgave, Porsche Cayman, får samme omgang, og det sker formentlig senere på året. Ved opdateringen bringes der logik i priserne, så coupéen bliver billigere end cabriolet'en.