Honda Civic med plads og dynamik

Honda Civic kommer snart i en stationcar-version med gigantisk bagagerum, smarte bagsæder og en ny undervogn med justerbare støddæmpere, der kan håndtere de ekstra kg.

Honda Civic Tourer er en stationcar, der er bygget over den almindelige femdørs udgave af Honda Civic
Nyt om biler

Bagenden er forlænget med 23,5 cm for at give god plads i bagagerummet. Tagbøjlerne i taget er af aluminium og integreret i taget.
Bagenden er forlænget med 23,5 cm for at give god plads i bagagerummet. Tagbøjlerne i taget er af aluminium og integreret i taget.
Hidtil har Honda Civic kun kunnet fås i en femdørs udgave, men særligt i Nordeuropa er efterspørgslen efter en stationcar i denne bilstørrelse stor, og det har fået den japanske bilproducent til at udvikle denne nye Honda Civic Tourer, som er Hondas navn for en stationcar.

Den nye stationcar ligger sig designmæssigt tæt op ad den hidtidige Civic, og de to biler er således helt identiske til og med B-stolpen. Det betyder, at Honda kan overføre de nuværende fine Euro NCAP-crashtestresultater fra femdørsudgaven til den nye stationcar.

Fra bagdøren er taglinjen forlænget, så den efterlader en meget fin loftshøjde ved bagsædet. Taget fortsætter ud over bagagerummet, der er forlænget, så Tourer-udgaven er blevet 23,5 cm længere end femdørsudgaven. Akselafstanden er bibeholdt.

LÆS OGSÅ: Motors test af Honda Civic

Gigantisk bagagerum med kælder

Førerpladsen er identisk med den i femdørsudgaven. Det er en futuristisk indrettet plads med et digitalt speedometer placeret over ratkransen.
Førerpladsen er identisk med den i femdørsudgaven. Det er en futuristisk indrettet plads med et digitalt speedometer placeret over ratkransen.
Bag bagsæderne er der et bagagerum på hele 624 liter, hvis man tæller alt med. Det høje tal er opnået ved at tilføje et meget stor „kælder" under gulvet. Det nederste rum er faktisk så stort, at det kan rumme hele to rejsekufferter.

Det øvrige bagagerum er også rummeligt og meget regulært i formen, og så har Honda gjort en del ud af at sænke læssehøjden, så det f.eks. er lettere for en hund selv at komme ind og ud af bilen.

Bagsædets ryglæn kan let foldes forover, idet sædehynden glider ned mod gulvet, så lastarealet bliver helt plant. Et lodret bagagenet kan placeres enten bag for- eller bagsæderne, så det hindrer bagagen i at flyve ind i kabinen ved en kraftig opbremsning eller en kollision.

Som vanligt hos Honda er der flere vippemuligheder ved bagsæderne, der af Honda kaldes „Magic seats". Som i et teater, kan sædehynden vippes op til lodret, så de står op langs ryglænet. Det giver mulighed for at laste omfangsrige genstande bag forsæderne.

Justerbare støddæmpere

Bagagerummet er gigantisk og rummer 624 liter med bagsædet i brug. Når ryglænet er lagt ned bliver gulvet helt plant.
Bagagerummet er gigantisk og rummer 624 liter med bagsædet i brug. Når ryglænet er lagt ned bliver gulvet helt plant.
De mange lastemuligheder åbner for den situation, at der placeres en tung last bagest i bilen. I mange tilfælde vil det påvirke køreegenskaberne negativt, og Honda har derfor udviklet et særligt sæt støddæmpere til bagakslen, hvor dæmpernes egenskaber kan justeres under kørslen. Dels kan man selv vælge mellem normal, dynamik eller komfort, dels kan bilen selv ændre indstillingerne alt efter bilens belastning.

Vælger man selv komfort, vil bilen lynhurtigt selv skifte til dynamik, hvis man kommer ud for en undvigemanøvre, og derved vil bilen klare den opgave på en mere sikker vis end normalt. Systemet skifter mellem indstillingerne på 1/100-del af et sekund.

Det er første gang, at vi ser en bil med justerbare støddæmpere kun på bagakslen, men det har Honda valgt for at holde prisen nede. Honda mener selv, at man herved kan opnå 80 procent af de fordele, man ellers opnår ved at have den meget dyrere løsning med justerbare støddæmpere på alle fire hjul. Alligevel er det dog kun topudgaverne, der får de justerbare støddæmpere som standard.

Bagsæderne har en ekstra foldefunktion, som minder om sæderne i en biograf. Man kan vippe sædehynderne til lodret, så de står op langs ryglænet. Det giver god ekstra plads til omfangsrigt gods.
Bagsæderne har en ekstra foldefunktion, som minder om sæderne i en biograf. Man kan vippe sædehynderne til lodret, så de står op langs ryglænet. Det giver god ekstra plads til omfangsrigt gods.
LÆS OGSÅ: Motors test af Honda Civic med ny, lille dieselmotor

Kommer til marts 2014

Den nye Honda Civic Tourer præsenteres for offentligheden i forbindelse med Frankfurt Motor Show fra den 12. september i år. Men bilen – der i øvrigt produceres i England – kommer først til Danmark til foråret næste år.

Priser og modelprogram er endnu ikke fastlagt, men den kommer kun i to motorversioner med enten en 1.8-liters benzinmotor eller den nye 1.6-liters dieselmotor. Vi gætter på at billigste udgave vil koste 275.000 kroner.