Kun for kinesere: Mazdas friske CX-4

Mazda lancerer en crossover-coupé som storebror til den vellykkede CX-3. Men CX-4 skal bygges i Kina. Og dér bliver den.

Nyt om biler

Retfærdigt virker det ikke. Mazda lancerer nu en særdeles flot crossover i den hotte SUV-mellemklasse. Men den nye CX-4 er udelukkende tiltænkt den hastigt voksende kinesiske middelklasse, som lige pludselig har fået mega-appetit på crossover- og SUV-biler.

CX-4, der debuterer på biludstillingen Auto China 2016 i Beijing, ser ellers ud til at passe perfekt ind i europæiske garager, ja selv i danske trods vore dyre biler.

Lidt større end CX-4

CX-4 er en coupéformet crossover i den populære mellemklasse. Trods coupéformen er der bedre bagsædeplads end i CX-3. Foto: Torben Arent
CX-4 er en coupéformet crossover i den populære mellemklasse. Trods coupéformen er der bedre bagsædeplads end i CX-3. Foto: Torben Arent
Den nye crossover er et halvt nummer større end CX-3 og har til dels samme teknologi. Motors prøvesidning af nyheden afslører en førerplads, der er magen til den i CX-3. Samme flotte, førerorienterede cockpit. Den fysiske platform inkl. akselafstand er fra CX-5.

På bagsædet er der målt i cm noget bedre plads til knæ og hoved end i CX-3. Med CX-4 ville Mazda være en mere direkte konkurrent i størrelse til Nissan Qashqai og company.

Også designet lægger sig tæt op ad CX-3, men med den forskel, at CX-4 har en mere coupéformet bagende. Til dels som en BMW X4 er en kuperet udgave af X3.

Europa ikke helt udelukket

Det er dog ikke fuldstændig udelukket, at CX-4 kommer til Europa. Men ifølge Mazda er der ingen aktuelle planer om at sende bilen til Europa. Hvis det skulle ske, kan det ikke nås, før bilen får et facelift om ca. tre år.

Et problem for Mazda er, at alle firmaets fabrikker i Japan kører for fuld kraft, så hvis CX-4 skulle presses ind her, ville det gå ud over produktionen og dermed salget af andre modeller.

CX-4 er kun planlagt til at skulle produceres i Kina, og Mazda vil eller kan åbenbart ikke eksportere herfra.