Fleksibel fransk byggeklods

Peugeot og Citroën er klar med et nyt modulsystem, der de næste mange år skal være basis for millioner af mellemklassebiler. Det vil gøre produktionen billigere. Citroën C4 Picasso er første model, Peugeot 308 den næste.

Den nye EMP2-platform, som den ser ud til Citroën C4 Picasso.
Nyt om biler

Lego-klods-princippet har kronede dage i bilindustrien. Længe har store bilkoncerner haft ”platforme” og andre store moduler, der gjorde det muligt ret enkelt at bygge mange forskellige biler i nogenlunde samme størrelse på samme basis.

EMP2-platformen i størrelse medium - til C4 Picasso. Det grønlige er højstyrkestål, det grå er ultra højstyrkestål, mens det sorte er kunststof (bundpladen i bagagerumemt).
EMP2-platformen i størrelse medium - til C4 Picasso. Det grønlige er højstyrkestål, det grå er ultra højstyrkestål, mens det sorte er kunststof (bundpladen i bagagerumemt).

Men nu er teknikken blevet forfinet og gjort endnu mere gennemgribende. F.eks. kan de nye platforme eller ”arkitektur” bruges til biler af meget forskellig størrelse.

Volkswagen har for nylig lanceret sin MQB, der bruges i VW Golf og mange flere, og nu er PSA – der står bag Peugeot og Citroën – klar med sit modsvar, som har fået navnet EMP2. Det står for Efficient Modular Platform.

Også Renault-Nissan lancerer snart Common Module Family, CMF, der skal bruges til alle alliancens mellemklassebiler, og Volvo er i begyndelsen af 2015 klar med sin SPA til store og mellemstore modeller.

Fleksible legoklodser

Undersiden af bilen er meget glat for at reducere vindmodstanden.
Undersiden af bilen er meget glat for at reducere vindmodstanden.

Peugeot-Citroëns nye legoklodssystemt er særdeles fleksibelt, forklarer PSAs ansvarlige for EMP2, Yves Bouvier, til Motor.

Den kan håndtere biler i både C og D segmentet, f.eks. Citroën C4 og C5, samt varevogne og – i kraft af plads til store hjul – også en mellemstor SUV.

Billængden kan strækkes fra ca. 4,20 meter og op til lidt over 5 meter.

Fem akselafstande, fire sporvidder

Platformen fås i fem akselafstande (afstanden mellem for- og baghjul) med 5,5 cms spring og fire sporvidder (afstanden mellem højre og venstre hjul). De enkelte model-ansvarlige hos Peugeot og Citroën kan så vælge og vrage på PSAs hylder.

Den nye C4 Picasso har f.eks. akselafstand nr. 3 (den midterste) og sporvidde 3. I almindelig målestok er akselafstanden 2,785 m, 5,5 cm mere end før.

Læs også: Motors første indtryk af Citroën C4 Picasso

Den lange Grand Picasso får den største af akselafstandene, nr. 5, svarende til 11 cm mere end den korte Picasso.

Når Peugeot 308 kommer til efteråret, bliver det med akselafstand 1 og sporvidde 2 – det vil sige 2,675 meters akselafstand eller 6,5 cm mere end i dag.

70 kg lettere

Platformschef Yves Bouvier forklarer med en vis stolthed, at EMP2 er ca. 70 kg lettere end den gamle platform. Målet under udviklingen var 60 kg. Dermed giver undervognen et stort bidrag til de ca. 140 kg, som den nye C4 Picasso er lettere end den gamle.

Den nye modulare platform er samtidig med til at spare voldsomme beløb i både udvikling (af den enkelte model) og i fremstillingen. Mange biler kan fremstilles med samme komponenter, ved brug af samme værktøjer og PSA kan købe stort ind hos sine underleverandører.