Bilnørder klar til øko-ræs

Danske universiteter har i år tre biler med til de uofficielle europamesterskaber i økonomikørsel i hjemmebyggede biler, Shell Eco-Marathon. DTU går efter at slå sin egen verdensrekord.

Nyt om biler

665 km pr. liter blev det til, da Roadrunners fra Danmarks Tekniske Universitet, DTU, satte verdensrekord i sin kategori og dermed vandt Shell Eco-Marathon 2016 i Rotterdam.

Prins Joachim deltog som sædvanlig vil den officielle præsentation af DTUs øko-racere, der skal deltage i Shell Eco-Marathon 2016. Fotos: Torben Arent
Prins Joachim deltog som sædvanlig vil den officielle præsentation af DTUs øko-racere, der skal deltage i Shell Eco-Marathon 2016. Fotos: Torben Arent
Nu er de universitetsstuderende fra Lyngby ved at gøre klar til at tage til London, hvor det store øko-ræs for første gang finder sted. Det sker på en mere krævende bane med store stigninger og fald samt mere skarpe kurver.

SE OGSÅ: Danskere slår egen verdensrekord: 665 km/l

Håber på 700 km/l

Alligevel håber DTU-holdet at kunne slå sin rekord og komme op på 700 km pr. liter med sin bioætanol-bil kaldet Dynamo. Optimismen skyldes, at bilen er videreudviklet siden sidste år, så den lille motor nu arbejder efter miller cycle-princippet.

Det er et forbrændingsprincip, som for tiden breder sig i den rigtige bilbranche. Således har Audi til A3 og A4 netop lanceret en 2.0 TFSI-motor med mille cycle. Den motor yder 190 hk og har i A3 en officiel brændstoføkonomi på 18,2 km pr. liter.

DTU har fundet et gammelt karrosseri frem og givet det ny indmad.I 2009 var bilen en brændselscellebil, nu har den forbrændingsmotor, som kører på Shell Fuelsave.
DTU har fundet et gammelt karrosseri frem og givet det ny indmad.I 2009 var bilen en brændselscellebil, nu har den forbrændingsmotor, som kører på Shell Fuelsave.

Har simuleret den mest økonomiske kørsel

Desuden har DTU-holdet gennemført omfattende vindtunnelmålinger og computersimuleringer for at finde ud af, hvordan føreren skal køre rundt på banen i London.

DTU har i år to biler med. Den anden er i prototype-kategorien og har også en forbrændingsmotor, men kører på Shell Fuelsave, dvs. benzin.

To biler fra DTU, én fra Aalborg Universitet

Bilen fra Aalborg Universitet fik en tredjeplads i sin kategori i Shell Eco-Marathon 2015.
Bilen fra Aalborg Universitet fik en tredjeplads i sin kategori i Shell Eco-Marathon 2015.
Ud over DTUs to biler stiller Aalborg Universitet med holdet Team Energy Aalborg til start for ottende gang. Det sker med en opgraderet version af den delvist 3D-printede brændselscellebil. Holdet hentede en tredjeplads i 2015. I år håber holdet at kunne nå over de magiske 1.000 km på literen.

Endelig var det meningen, at Aarhus Universitet også skulle have deltaget, men holdets bil når ikke at blive klar til 2016-løbet.

Offentlig adgang i London

De studerende ved Aalborg Universitet har bl.a. brugt vinteren på at måle vindmodstand/turbulens for at optimere deres bil.
De studerende ved Aalborg Universitet har bl.a. brugt vinteren på at måle vindmodstand/turbulens for at optimere deres bil.
Shell Eco-Marathon finder sted 30. juni til 3. juli Queen Elizabeth Olympic Park i London. Der er offentlig adgang til arrangementet. 230 biler og 3.000 studerende fra Europa og Afrika deltager.

Samtidig med øko-løbet afvikler Shell "Make the Future", der er en firedages begivenhed med gode idéer til og mulige løsninger på verdens energiproblemer.

Følg de danske hold på deres respektive Facebook-sider: