Trængslerne på Køge Bugt slutter snart

Næsten et år før planlangt får trafikanterne på Køge Bugt Motorvejen fire spor i hver retning på hele strækningen. Det vil fjerne en væsentlig del af trafikpropperne.

Trafik

Næsten et år før planlangt får trafikanterne på Køge Bugt Motorvejen fire spor i hver retning på hele strækningen. Det vil fjerne en stor del af trafikpropperne.

Danmarks mest trafikerede vej, Køge bugt Motorvejen, holder snart - og længe før forventet – op med et være den flaskehals, vejen er i dag.
 

Otte spor hele vejen

Allerede sidst på efteråret vil der være otte spor hele vejen mellem motorvejskryds Ishøj i nord og Køge Vest i syd. Det er næsten et år før beregnet.

Succeshistorien minder meget om den, der er hændt for andre nyere motorvejsudvidelser. Trafikanterne får alle spor til rådighed et halvt til en helt år før lovet. Det sker i en midlertidig udgave, hvor vejen ikke er helt færdig med f.eks. det sidste lag støjdæmpende asfalt.
 

Rejsetiden falder væsentligt

”Med åbningen fra tre til fire spor forbedres fremkommeligheden markant for de hårdt prøvede pendlere. De vil opleve, at rejsetiden på Køge Bugt Motorvejen falder væsentligt. Motorvejen vil i langt højere grad passe til de trafikmængder, der er på strækningen,” lover Vejdirektoratet.

I gennemsnit kører der flere end 110.000 biler om dagen.

- Specielt i sydgående retning vil trafikanterne opleve en mærkbar forskel, siger projektleder Robin Højen Madsen, Vejdirektoratet.

Vejarbejde og fartbegrænsning næste sommerferie

Den nuværende fartbegrænsning på 80 km/t. forsvinder tilsyneladende også nu til efteråret.

Den kommer dog igen næste sommer sammen med indsnævring til færre spor, når motorvejen skal have det øverste lag asfalt og sine blivende striber.
                            

Besluttet i 2010

Udbygningen af motorvejen blev bevilget af Folketinget i 2010 og har været i gang siden 2012. Det er sket i to etaper, hvoraf den sydlige strækning mellem Solrød S og Køge er sidste del, som nu er ved at være klar. Første etape Greve S - Solrød S stod helt klar i efteråret 2015. I alt er strækningen 14 kilometer lang. 

Årsagen til den hurtigere færdiggørelse skyldes en kombination af god planlægning og favorable vejrforhold. De milde vintre har betydet, at entreprenørerne har kunnet arbejde igennem stort set uden afbræk i vinterperioden, oplyser Vejdirektoratet.