Citroën viser smugkik på super-C5

Den flamboyante konceptbil Cxperience er en forsmag på Citroëns kommende flagskib, der skal afløse C5.

Citroën Cxperience er en flamboyant forløber for den næste C5.
Nyt om biler

Citroën trænger til en efterfølger til sin nuværende, europæiske topmodel, C5. Og et spændende indblik i den bil giver Citroën med konceptbilen Cxperience, der debuterer på Paris-udstillingen sidst i september.

Den 4,85 meter lange konceptbil er et bud på en international luksusbil og er udviklet ud fra løftet ”Be Different, Feel Good”, skriver Citroën og tilføjer: Den illustrerer hermed en ny fase og en ny offensiv i Citroëns strategi.

Citroën Cxperience har et yderst markant design og blander sedan med fastback-stil. Fotos: Citroën
Citroën Cxperience har et yderst markant design og blander sedan med fastback-stil. Fotos: Citroën

C5, C6 - eller CX?

Om konceptbilen indikerer en direkte afløser for C5, er uvist. C5 kunne blive navnet, men det kan også være, at Citroën signalerer mere storhed og kalder den C6. Endelig er der den mulighed, at bilen skal hedde CX. Det er i hvert fald en mulig tolkning ud fra navnet på konceptbilen, som Citroën skriver CXPERIENCE.

Under alle omstændigheder er der tale om en reference til den luksuriøse CX, der var i produktion mellem 1974 og 1991.

Der går formentlig omkring halvandet år, før den rigtige bil er klar.

Som Citroën har for vane, er konceptbilen næppe en fuldstændig direkte forløber for produktionsbilen. Der kommer nok til at blive pillet lidt ved de grundlæggende dimensioner.

Konceptbilens frontdesign afviger fra Cactus og den nye C3 med især lygter, mens den 'rene' front med det integrerede logo er tættere på.
Konceptbilens frontdesign afviger fra Cactus og den nye C3 med især lygter, mens den 'rene' front med det integrerede logo er tættere på.

Akselafstand som en S-klasse

Konceptbilen har en imponerende akselafstand på tre meter (som en Mercedes S-klasse), er to meter bred, men blot 1,37 meter høj. Hjulene er på 22 tommer.

Bilen er udviklet med særlig fokus på komfort som en fortsættelse af mærkets nye 'Citroën Advanced Comfort'. Det går ud på komfort i bredeste betydning og skal sikre fører og passagerer maksimal komfort og velvære. Det gælder både traditionel komfort i form af affjedring og lavt støjniveau, men også  at bilen skal være imødekommende og behagelig at være i og betjene.

Den store Citroën blander flere biltyper.
Den store Citroën blander flere biltyper.

SE OGSÅ: Citroën op på det flyvende tæppe

F.eks. kan to af passagererne i konceptbilen kommunikere uden at involvere alle i kabinen. Hovedstøtterne for og bag er udstyret med højttalere og mikrofon, og ved hjælp af knapper kan hver passager selv bestemme, hvem han eller hun vil tale med.

Opladningshybrid med 300 hk

Konceptbilen er – ikke så overraskende - en opladningshybrid. Det er en teknologi, PSA-koncernen har lovet at komme med i overskuelig fremtid.

I Cxperience er der en benzinmotor foran med mellem 150 og 200 hk og en elmotor ved bagakslen med op til 80 kW. På motorvej kan den samlede effekt nå op til 300 hk. Rækkevidde på strøm er op til 60 km, idet batteriet er på 13 kWh.

Der er klar konceptbil over Cxperiences kabine, men nok også stumper af realiteter. Den 19 tommer store trykskærm i 16/3-format kunne sagtens være den endelige løsning.
Der er klar konceptbil over Cxperiences kabine, men nok også stumper af realiteter. Den 19 tommer store trykskærm i 16/3-format kunne sagtens være den endelige løsning.