Citroën op på det flyvende tæppe

Komfortabel affjedring og tyst kabine skal atter være centralt hos Citroën. Den ekstreme hydropneumatiske affjedring kommer ikke tilbage, men ny teknik skal give høj komfort i samtlige modeller.

Fremtidens Citroën-komfort er pakket ind i denne Cactus-prototype.
Nyt om biler

Ekstraordinær undervognskomfort var en gang et varemærke for Citroën, som udstyrede sine topmodeller med hydropneumatisk affjedring. Nu findes det kun på enkelte versioner af C5 og går i graven med denne bil.

To tilsyneladende ens biler. Men bilen med de gule markeringer er en avanceret prototype. Fotos: Citroën
To tilsyneladende ens biler. Men bilen med de gule markeringer er en avanceret prototype. Fotos: Citroën
Luft-væske-affjedringen, som ofte blev oversat til ’flyvende tæppe’, kommer ikke tilbage. Men nu afslører Citroën en storstilet plan for, at komfort atter kommer i højsædet.

"Citroën Advanced Comfort"

Citroën er ved at udvikle fænomenet ”Citroën Advanced Comfort”, og det skal omfatte hele køreoplevelsen – lige ned til hvor nemt telefonen kobles til bilen, og hvor uanstrengt det skal være at parkere.

Men særligt selve kørekomforten skal højnes. Nye sæder, avancerede støddæmpere, stivere karrosseri foruden særlige dæk og lidt ekstra støjisolering skal øge den klassiske del af begrebet komfort.

Motor har som de første uden for Citroën prøvet den komfortable fremtid. Sæderne her har et unikt betræk for prototypen, men den reelle hemmelighed ligger inde i sædet.
Motor har som de første uden for Citroën prøvet den komfortable fremtid. Sæderne her har et unikt betræk for prototypen, men den reelle hemmelighed ligger inde i sædet.
Det særlige ved projektet: Citroën Advanced Comfort kommer i alle modeller.

Stort udviklingsarbejde

I flere år har udviklingsgrupper i PSAs udviklingscenter i Vélizy syd for Paris arbejdet intenst med fremtidens franske komfort. Da Motor besøgte centret i december, var det strengt forbudt at tage billeder, og medarbejderne kunne kun bruge meget vage ord om den fremviste teknik. En masse patenter var ikke på plads.

Nu er fremtidens komfort klar til at blive vist frem i dagslys. De tre nye teknikker er pakket sammen i en demonstrationsbil, en C4 Cactus, og som den første uden for Citroën får Motor mulighed for at prøve komfortbilen.

Citroën har udviklet et særligt, ekstra lag til at lægge ind i sædehynden, demonstrerer sædeekspert Gaël Hansen fra PSA.
Citroën har udviklet et særligt, ekstra lag til at lægge ind i sædehynden, demonstrerer sædeekspert Gaël Hansen fra PSA.

Det er en forbløffende – eller i hvert fald tydelig – forbedring af komforten.

Tydelig forskel

Ved skiftevis at køre i prototypen og i en almindelig Cactus mærkes hurtigt forskellen. Testruten er en ondsindet blanding af ru asfalt, almindelige huller, brosten, høje vejbump og skarpe fartdæmpere. Særligt de hårde stød slår ikke nær så hårdt igennem.

”Flyvende tæppe” i DS-forstand er det ikke og langt fra det, Mercedes-Benz kan opnå med sit kostbare, kamerabaserede ”Magic Body Control” i S-klassen – hvor det er ekstraudstyr. Men det er godt.

Når man fjerner en støj- eller vibrationskilde høres andre, som så også må reduceres, forklarer Thierry Perron fra PSAs udviklingsafdeling.
Når man fjerner en støj- eller vibrationskilde høres andre, som så også må reduceres, forklarer Thierry Perron fra PSAs udviklingsafdeling.

Også støjen er sænket. Det skyldes ekstra støjisolering og mere støjsvage dæk.

Mange punkter skal forbedres

- Når man forbedrer komforten på ét punkt, er man nødt til at gøre det på alle andre parametre, ellers vil disse pludselig træde mere frem som dårlig komfort, forklarer Thierry Perron, der er ansvarlig for køredynamik.

Det vigtigste nye element: en ny type støddæmper. Den fysiske stopklods (indsat ø.th.) er erstattet en af en progressiv fjeder både til at tage det primære stød og til at tage det modsatrettede stød.
Det vigtigste nye element: en ny type støddæmper. Den fysiske stopklods (indsat ø.th.) er erstattet en af en progressiv fjeder både til at tage det primære stød og til at tage det modsatrettede stød.

Citroën vil indføre den nye komfort på samtlige modeller, altså også de små. Om det ligefrem bliver standard på alle varianter, er ikke afgjort.

Der er også tid til at overveje den del. Det bliver nemlig først i slutningen af 2017, at den moderne komfort dukker op i en produktionsbil. Citroën siger ikke, hvilken model det er. Det kunne være den næste C4.

Tre nye veje til bedre komfort

Nye støddæmpere: Citroën har udviklet en ny type støddæmper, hvor den traditionelle hårde plastdims, der i sidste ende stopper et hårdt stød, er erstattet af en fjeder i hver ende af støddæmperen. Fjedrene bremser stødene progressivt ved hjælp af et oliesystem. Der er ingen elektronik indbygget.

Et ekstra lag inde i sædet skal tage nogle af stødene fra undervognen.Citroën har endnu ikke fundet det endelige materiale, da det skal testes grundigt.
Et ekstra lag inde i sædet skal tage nogle af stødene fra undervognen.Citroën har endnu ikke fundet det endelige materiale, da det skal testes grundigt.
Bedre sæder: Sæderne udgør (sammen med rat og pedaler) den primære kontakt mellem bil og fører. Citroën har udviklet to ekstra lag materiale, der skal gøre sædet mere komfortabelt ved bedre at optage stød og rystelser. Det endelige materiale er endnu ikke fundet. Flere test skal sikre lang holdbarhed.

Stivere karrosseri: En ny svejsemetode – egentlig udviklet for arbejdsmiljøet – giver 20 procent stivere karrosseri med samme vægt. Og stivere karrosseri gør det nemmere at kontrollere uønskede vibrationer. Ved at kombinere punktsvejsning og lim på en ny måde fås stærkere materiale med færre svejsninger (øverste eksempel).

Ny svejsemetode giver stærkere karrosseri. Nederst den normale svejsemåde, i midten et forsøg med ekstra mange svejsepunkter og øverst den endelige udgave. Her er der lim mellem de færre svejsepunkter. Selv om den øverste har færrest svejsninger, er den langt stivere end de to andre.
Ny svejsemetode giver stærkere karrosseri. Nederst den normale svejsemåde, i midten et forsøg med ekstra mange svejsepunkter og øverst den endelige udgave. Her er der lim mellem de færre svejsepunkter. Selv om den øverste har færrest svejsninger, er den langt stivere end de to andre.