Vejen til vækst eller stagnation?

Regeringens udspil til ny finanslov og 2025-plan indeholder begge forslag til forbedring af vejene. Men der er desværre tale om få projekter. Det kan føre til, at politikerne i stedet for vækst skaber stagnation.

FDM Mener

Det er økonomisk trange tider for infrastrukturen i Danmark. På den kort bane indeholder forslaget til finanslov for 2017 fire konkrete tiltag. En længeventet udvidelse af E45 mellem Århus S og Skanderborg S, nye motorvejsramper vej Vejen, nogle ekstra parkeringspladser ved Sorø station og en forundersøgelse af en havnetunnel i København.

På den lange bane i regeringens 2025 helhedsplan er det forslaget at finde 27 mia. kr. til investeringer i infrastruktur frem mod 2025. Konkret nævnes en ny midtjysk motorvej, motorvej til Kalundborg, havnetunnel i København og udbygning af motorvejen over Fyn.

 

Grund til bekymring

For FDM er det positivt at der er forslag til konkrete vejprojekter, men vi er alligevel bekymrede. Vi er bekymret for, hvordan mobiliteten skal opretholdes i Danmark på længere sigt. Selvom 27 mia. kr. umiddelbart lyder af mange penge skal det huskes, at Infrastrukturfonden fra 2009 har udmøntet 94 mia. kr. de seneste år.

 

Sidste år blev der kørt næsten 49 mia. kilometer på de danske veje, og trafikken er i hastig vækst. På bare to år er trafikken ifølge Vejdirektoratet steget ikke mindre end seks procent. Trods de mange milliarder fra Infrastrukturfonden til udbygning af vejkapaciteten er der igen pres på trafikken, navnlig på motorvejene. Det giver trængsel, hvilket igen kan omsættes i tidstab for privatpersoner og virksomheder.

LÆS OGSÅ: Efterlysning: En langsigtet investering i vejene

 

Et dårligt vejnet skader økonomien og hverdagen

Det er skidt for økonomien og for den enkelte trafikants hverdag. De færreste forbinder endeløse køer i trafikken med livskvalitet. Som et helt konkret eksempel kan nævnes, at et af de store danske godsspeditørfirmaer netop har hævet priserne med 5,5 procent i form af et trængselstillæg.

 

Sammenlignes kvaliteten af det danske vejnet med andre lande, er det tydeligt at se problemet. Den seneste rapport om 140 landenes konkurrenceevne fra World Economic Forum viser, at kvaliteten af de danske veje kun rækker til en 16. plads. Selv det kriseramte Spanien har ifølge rapporten et bedre vejnet. Det koster penge at forbedre vejnettet, men omvendt koster det tabt økonomisk vækst ikke at investere i vejene.

LÆS OGSÅ: Går den nye regering nye veje

 

Stagnationsmotorveje

Helt grundlæggende kan man opnå to tinge med vejinvesteringer. Man kan afvikle trafik eller skabe trafik. Det er tydeligt, at regeringen i sin 2025-plan ønsker at anvende investeringer i infrastruktur til at drive væksten. Statsministeren omtaler således en ny midtjysk motorvej som en ”vækstmotorvej”. Det er positivt, at det nu er vejenes tur. Problemet er imidlertid, at danskerne holder i kø på mange eksisterende veje, og at disse trængselspropper ikke nødvendigvis løses af nye ”vækstmotorveje”. De mange eksisterende overbelastede veje risikerer således at ende som ”stagnationsmotorveje”, hvis ikke også der er fokus på dem.

 

Det er afgørende at huske, at god mobilitet er en central rammebetingelse for såvel erhvervsliv som private – helt på linje med skatte- og afgiftsvilkår. FDM vil derfor opfordre politikerne til, at de i de kommende forhandlinger har opmærksomhed på behovet for et tidssvarende vejnet. Uden en god infrastruktur går Danmark i stå.