- Nu sætter vi gang i to spændende projekter, som forbedrer fremkommeligheden for en masse menneske. Så jeg glæder mig til også at komme og klippe snoren, når de er færdige.
Sådan lød det fra transportminister Henrik Dam Kristensen, da han 6. september tog første spadestik til såvel den nye højhastighedsjernbane København-Ringsted som udbygningen af Køge Bugt Motorvejen mellem Greve Syd og Solrød Syd.Motorvejsprojektet er færdigt senest 2016, mens jernbanen skal indvies 2018. De generende jernbanearbejder ventes afsluttet i 2016 eller 2017.
Samarbejde om vej og jernbane
De to projekter ligger på lange stræk klos op ad hinanden, så Vejdirektoratet og Bane Danmark arbejder sammen for at få arbejdet til at glide lettere og genere trafikanter og beboere mindst muligt.
Den nye højhastighedsjernbane følger Køge Bugt Motorvejen og Vestmotorvejen og kommer til at krydse yderligere to storkøbenhavnske motorveje.Udvides fra seks til otte spor
Køge Bugt Motorvejen udvides fra seks til otte spor på strækningen, og fra foråret 2013 vil arbejdet for alvor påvirke Danmarks mest befærdede motorvej. Der ventes i stort set hele perioden at være tre spor i hver retning og en fartbegrænsning på normalt 80 km i timen.
- I myldretiden forventer vi, at rejsetiden og køerne ikke bliver længere end i dag, for nu glider den med kun 20-30 km i timen. Men uden for myldretiden vil det tage lidt længere tid end nu at passere strækningen, siger Vejdirektoratets projektleder for udvidelsen, Preben T. Pedersen.
Senest 2016, måske før
Han lover vejarbejdet færdigt senest ved udgangen af 2016, men håber at der kan skæres måske et halvt til et helt år af. Det har Preben T. Pedersen haft succes med at gøre på udvidelsen af Holbækmotorvejen, som han var ansvarlig for.
Men det bliver ikke kun på den sydlige del af Køge Bugt Motorvejen, der er udsigt til bøvl. Den nye jernbane skal gå over eller under Holbækmotorvejen, Motorring 3, Køge Bugt Motorvejen og Vestmotorvejen. Det gravearbejde går i gang sidst i 2013 eller først i 2014.Ikke penge til hele vejen
Køge Bugt Motorvejen udvides ikke helt til motorvejskryds Køge Vest, for det er der ikke penge til. Ifølge projektlederen havde det ellers gjort arbejdet mere smidigt og generet bilisterne mindre.
På den sydlige del, der ikke udvides nu, skal der nemlig alligevel bygges en jernbanebro hen over motorvejen, og der skal anlægges en ny til- og frakørsel lige nord for Køge.
Desuden vil indsnævringen fra otte til seks spor give høj risiko for nye kødannelser.
Minister: Andre projekter står også i kø
Transportministeren kan sagtens se det fornuftige i at udvide motorvejen hele vejen på en gang og samtidig med jernbanebyggeriet, men han slår ud med armene og forklarer at kassen er tom.
- Samfundsøkonomisk giver det rigtig god mening at udvide resten af strækningen, som er klart Danmarks mest befærdede vej. Men vi har ikke pengene lige nu, og det ville være urimeligt af mig at stå her og love, at de penge skal vi nok finde, for der er mange andre vigtige projekter, der presser sig på, siger Henrik Dam Kristensen til Motor.