Toyota-skandale breder sig til Danmark

Sikkerhedsproblemet på millioner af amerikanske Toyota’er findes også på op til 1,8 mio. europæiske Toyota-modeller. I Danmark er op til 35.000 biler berørt.

Aygo er blandt de op til 1,8 mio. europæiske Toyotaer, der kan have en potentiel farlig fejl ved speederpedalen.
Nyt om biler

Millioner af Toyota-ejere skal på et ekstra værkstedsbesøg med deres ellers pålidelige bil.

Toyotas europæiske hovedkvarter får nu travlt med at styre en enorm tilbagekaldelse af op til 1,8 mio. biler.
Toyotas europæiske hovedkvarter får nu travlt med at styre en enorm tilbagekaldelse af op til 1,8 mio. biler.

Den globale kvalitetsskandale har i tre omgange inden for kort tid omfattet 7,7 millioner tilbagekaldelser i USA og Canada – heraf nogle gengangere – og nu rammer problemet med den fejlkonstruerede speederarm eller bundmåtter Europa inklusive Danmark.

I værste fald kan speederen sætte sig fat i bundstilling.

Op til 1,8 millioner af otte forskellige nye europæiske modeller er omfattet af problemet, hvorved den globale tilbagekaldelse kommer op på 9,5 mio.

Blandt de berørte modeller i Europa er stort set alle nye eksemplarer af Danmarks mest solgte bil i 2009, Avensis. Sidste år blev over 3.000 styks indregistreret i Danmark. Også Danmarks næstmest solgte bil, Aygo (også over 3.000) er omfattet med fire årgange.

35.000 biler i Danmark

Det samlede antal danske biler, der er berørt, er indtil videre ukendt, men Motors optælling af indregistrerede biler når frem til ca. 35.750. En mindre del af disse er formentlig reeksporteret. Det vides endnu ikke, om alle 35.000 danske biler har den fejlbehæftede speeder.

Nyheden om de otte europæiske modeller, hvoraf de seks er produceret i Europa, kom først fredag efter fyraften, så den praktiske udformning af tilbagekaldelsen og værkstedbesøget kendes endnu ikke, men alle berørte ejere vil givetvis få brev enten fra Toyota direkte eller via Centralregisteret for Motorkøretøjer.

De otte berørte modeller

Aygo (februar 2005 – august 2009)

iQ (november 2008 – november 2009)

Yaris (november 2005 – september 2009)

Noget i Toyotas ellers grundige kvalitetskontrol har ikke været i orden - eller også har underleverandører ikke leveret det, de har lovet.
Noget i Toyotas ellers grundige kvalitetskontrol har ikke været i orden - eller også har underleverandører ikke leveret det, de har lovet.

Auris (oktober 2006 – 5. januar 2010)

Corolla (oktober 2006 – december 2009)

Verso (februar 2009 – 5. januar 2010)

Avensis (november 2008 – dec 2009)

RAV4 (november 2005 – november 2009)

Datoerne i parentes er produktionsdatoer.

Dyrt for Toyota

Tilbagekaldelsen er på alle måder dyr for Toyota – image, reparationsomkostninger og aktieværdi. I den forgangne uge, hvor problemet blev ved med at vokse i Nordamerika, faldt Toyota Motor Corp.'s. aktiekurs med hele 17 procent.

I efteråret tilbagekaldte Toyota i Nordamerika 4,3 millioner biler, fordi gulvmåtten kunne komme i klemme, så speederen satte sig fast. 28. januar kom så endnu en tilbagekaldelse, der omfatter 2,3 mio. biler. Denne gang drejede det sig om, at selve speederarmen kunne blive slidt, være svær at træde ned, svær at få op og i værste fald sætte sig fat i bundstilling. Det er dette problem, der nu har bredt sig til Europa.

Kun "få" tilfælde og ingen ulykker i Europa

29. januar måtte Toyota så udvide tilbagekaldelsen for det første gulvmåtte-problem med yderligere 1,1 mio. biler i Nordamerika.

Toyota Europe oplyser, at der kun er registreret ”få” tilfælde i Europa, hvor speederen har sat sig fast, og ingen af dem har ført til ulykker.

Toyota Aygo er stort set identisk med Peugeot 107 og Citroën C1, men der er ingen oplysninger om, hvorvidt de to franske mærker har tænkt sig at tilbagekalde deres eksemplarer.

 

Se også: Peugeot og Citroën trækkes med i Toyota-fejl


Se den engelsksprogede pressemeddelelse fra Toyota Europe


Af Torben Arent