Bilernes superliga har fået et nyt medlem. Renault-Nissans overtagelse af Mitsubishi Motors er faldet på plads, og den nye gigant har allerede øjnet betydelige stordriftsfordele og en plads på verdenstronen.
Formelt set er det Nissan, der for 15 mia. kr. har købt 34 procent af aktierne i Mitsubishi Motors og dermed har vetoret over beslutninger. Renault ejer 43 procent af Nissan.
En mand er chef for tre firmaer
Alle tre koncerner har med øjeblikkelig virkning fået samme topchef. Carlos Ghosn (billedet) er nu bestyrelsesformand for Renault, Nissan og Mitsubishi, foruden at han er administrerende direktør for Renault og Nissan.
Selv om Carlos Ghosn betragtes som bilindustriens supermand, har han givet afkald på også at være administrerende direktør for Mitsubishi. Den post har den hidtidige Mitsubishi-bestyrelsesformand fået lov at få.
Arbejdsuge i Paris og Yokohama
I forvejen har Ghosn sin arbejdsuge delt mellem Paris og Yokohama foruden hyppige rejser til Rusland og Nord- og Sydamerika. Nu skal der nok bruges et par dage mere i Japan pr. måned.Selv om den hidtidige Renault-Nissan-Alliance ikke er en egentlig koncern, deler mærkerne i høj grad teknologi, og deres salg lægges ofte sammen, når de globale salgstal gøres op.
Det nye familieskab vil allerede i førstkommende regnskabsår give besparelser for tre mia. kr. siger parterne. Senere kan det formentlig blive noget mere, når Mitsubishis modeller bliver baseret på platforme og anden fælles teknologi fra Nissan og Renault.
Ti-millioner-klubben
På biludstillingen i Paris for tre uger siden erklærede Carlos Ghosn, at han havde som mål, at hans virksomheder skal blive verdens tredjestørste i salgstal. Det virker helt realistisk efter opkøbet af Mitsubishi, og hvis Autovaz/Lada en dag kommer ud af dvalen, kan det mærke også hjælpe til. Alliancen ejer 49,99 procent af aktierne i Autovaz.
Det betyder, at alliancen kan komme med i ti-millioner-klubben, som Toyota og Volkswagen har for sig selv i dag. På vejen op af rangstien vil Renault-Nissan overhale General Motors og beholde en god afstand til Hyundai-Kia – i hvert fald et stykke tid endnu. Foremntlig vil alliancen så overhale Toyota om få år, vurderer analyseinstituttet IHS.
Alliancens mærker tæller nu Renault, Alpine, Dacia, Samsung, Nissan, Infiniti, Datsun og Mitsubishi samt til dels Lada.