Bilers påvirkning af miljø og klima er et vigtigt forhold, når der handles bil. For den enkelte handler det om, at en bil, der forurener lidt og kører langt på literen, oftest er billigere i afgifter. Samtidigt er det oppe i tiden at vælge en bil, der viser, at man tager hensyn til omgivelserne. Udsagn om bilers miljøegenskaber flytter derfor utvivlsomt markedsandele.
Er elbiler CO2-neutrale?
Netop derfor er det vigtigt, at forbrugerne kan stole på, at de oplysninger, som bilbranchen bruger i markedsføringen og i forbindelse med salget af biler også holder i praksis. I de senere år er det navnligt elbilernes miljø- og klimaegenskaber, der har været reklameret kraftigt for.
En af de gennemgående påstande har været, at elbiler er CO2-neutrale, og flere bilproducenter har ”zero emmission” som en del af modelbetegnelsen. FDM finder at det ikke er reel oplysning til forbrugeren, så længe en elbils udledning af drivhusgasser er afhængige af hvilke energikilder, der ligger til grund for elproduktionen. Og som bekendt er det stadig kulkraft, der er hovedkilden til den danske elproduktion.
Miljøvenlighed skal dokumenteres
FDM klagede derfor tilbage i 2009 til Forbrugerombudsmanden over, at sådanne miljøanprisninger vildleder forbrugerne. Konkret handlede klagen om Renaults, og det nu konkursramte elbilsselskab Better Place, markedsføring af el-bilen Renualt Fluence Z.E. Forbrugerombudsmanden har nu fire år efter færdigbehandlet klagen. Han giver FDM medhold i, at det er i strid med god markedsføringsskik at påstå, at elbiler er CO2-neutrale, da det ikke kunne dokumenteres.
Forbrugerombudsmanden understreger også, at hvis en bil markedsføres som miljøvenlig eller lydløs, så skal det kunne dokumenteres, at den har væsentligt bedre miljøegenskaber end konkurrenterne på markedet. Han opfordrer til, at sådanne udsagn løbende opdateres i takt med, at der kommer nye og stadig bedre modeller på markedet.
FDM kræver præcis markedsføring
Forbrugerombudsmandens udtalelser er vigtige. For de kan medvirke til, at bilbranchen strammer op og præciserer markedsføringen og dermed giver forbrugerne et bedre og mere reelt grundlag at handle ud fra, når der skal investeres i ny bil.
Et andet område, hvor FDM også gerne ser en opstramning af markedsføringen er i forhold til almindelige bilers brændstofforbrug. Her bruges de lovpligtige normtal massivt i markedsføringen, selvom de i praksis er yderst vanskelige at opnå for almindelige bilister. EU er i gang med at revidere forbrugstesten, men mens vi venter på dette, opfordrer FDM bilbranchen til i højere grad at oplyse bilkøberne om bilernes forbrug i daglig brug og ikke kun læne sig op af de mere teoretiske normtal.