Go Further! Sådan er sloganet for Fords nye satsning, hvor koncernen vil arbejde sig ud af krisen ved hjælp af storstilede investeringer, masser af nye modeller og mere avanceret teknik.
Det slog Fords øverste direktør, Alan Mulally, fast ved en stort anlagt præsentation forud for Paris Motorshow om nogle uger.En helt ny Mondeo, en faceliftet Fiesta, en helt ny Kuga, en serie af varevogne, der alle skal sælges under mærket ’Transit’, samt en mini-SUV i form af Ford Ecosport er de nyheder, der skal tegne billedet af et Ford i topform.
Sikkerhedsseler med airbag
Det billede virker på ingen måde overdrevent, da Motor efterfølgende får bilerne fremvist én efter én af de ansvarlige designere. Det gælder ikke mindste den nye Ford Mondeo, som er designet i USA, hvor også de amerikanske udgaver havde premiere i januar.
Når den dukker op til næste sommer, er det i tre karrosseriudformninger, der fra starten er tænkt som tre ret selvstændige biler. Det fornemmer man tydeligt ved synet af den femdørs Mondeo med den sportslige form, den praktiske stationcar eller den mere klassiske sedan.
Front a la Aston Martin
Det hele er dog ikke mere klassisk, end at fronten mest af alt ligner noget, der kunne have siddet på en Aston Martin. Og ser man ind i bilen mødes man af et interiør, der ligeledes er alt andet end klassisk.Smarte løsninger med stemmestyret radio, navigation, internet og telefon er blot en del af de nye features.
På sikkerhedsområdet får Mondeo øjensynligt en lang række udstyr som fartpilot, der selv holder afstand til forankørende og et andet system, der selv bremser bilen ned, hvis man kommer for tæt på den forankørende i bytrafik.
På bagsædet ser vi for første gang sikkerhedsseler med indbyggede airbags, så kræfterne i tilfælde af en kollision bliver fordel over et større areal. Alt sammen systemer, der er med til at hæve sikkerhedsniveauet over det vanlige.
Små motorer
Mindste motorversion bliver forsynet med den nye trecylindrede 1.0-liters motor med turbolader, som vi hidtil har set i Ford Focus. I Mondeo yder den 125 hk. På dieselsiden er det mere kendte motorer, der står for arbejdet.De udvendige mål er generelt vokset, men chefdesigneren fik sin vilje, da bilens højde skulle bestemmes. Her har man sænket bilen nogle cm til gavn for et mere dynamisk design og en lavere luftmodstand.
Umiddelbart burde det gå hårdt ud over loftshøjden indvendigt, men Ford lover, at hvad der er tabt udadtil, er vundet indadtil. Smarte løsninger ved sæderne har gjort det muligt at fastholde den pladsfornemmels, vi kender fra den nuværende Mondeo. Om det holder i praksis vil vi holde øje med, når Mondeo dukker op til de første prøvekørsler i begyndelsen af 2013.
Intelligente forlygter
For at gøre det kompakte design omkring fronten muligt, har det været nødvendigt at tænke i nye baner omkring udformningen af forlygterne. Nyt er derfor, at bilen kommer med LED-forlygter, der selv tilpasser sig omgivelserne alt afhængig af bilens fart og ratudslaget.Udover et flot design giver denne løsning ifølge Ford en markant bedre belysning af vejen, og dermed sikrere kørsel i mørke. Alle øvrige lygter er i øvrigt af LED-typen, hvilket ud over en bedre synlighed også er med til at sænke energiforbruget, og dermed brændstofforbruget.
Mondeo bliver en verdensbil
Som led i planen for en mere økonomisk stærk organisation, arbejder Ford bevidst på at gøre flest mulige af koncernens biler til verdensbiler. Det vil sige biler, der kan sælges over hele verden i én og samme udformning. Sådan en bil bliver den nye Mondeo, og den vil derfor dukke stort set uforandret op overalt.
Det giver en stordriftsfordel, som kommer kunderne til gode. Kun ved en effektiv produktion af ensartede biler kan Ford blive rigtig konkurrencedygtig og dermed fastholde en førerposition på verdensmarkedet. Mon ikke den ’nye’ ide gør gode, gamle Henry Ford stolt…