Det kinesiske bilmarked skal hjælpe Mercedes-Benz til at komme tilbage på tronen som verdens mest solgte luksusmærke.
Derfor har Mercedes' moderselskab Daimler AG lavet an aftale med den store kinesiske bilproducent Beijing Automotive Group, BAIC.
Daimler vil købe 12 procent af aktierne for en pris på knap fem mia. kr.
Bygger biler sammen i dag
De to selskaber har i mange år haft et tæt teknisk samarbejde i form af selskabet Beijing Benz Automotive, der fremstiller Mercedes-Benz C-klasse, E-klasse og GLK.
Det nye tættere samarbejde skal hjælpe Mercedes-Benz til at vokse meget hurtigere på det vigtige kinesiske marked og dermed bringe stjernemærket tilbage som verdens mest solgte luksusmærke.
Overhalet af både BMW og Audi
Den position snuppede BMW fra Mercedes-Benz i 2005, og i 2011 kørte også Audi forbi.
Nøglen til verdensherredømmet ligger i Kina, hvor Mercedes kun voksede 1,5 procent i fjor, mens Audi gik 30 procent frem og BMW hele 40 procent.