Samfundet vil tjene på selvkørende biler

Den økonomiske vækst i EU vil over de næste 30 år blive 3,6-7,1 procent højere, når de selvkørende biler kommer. En vigtig årsag: Vi kan lave noget nyttigt, mens vi kører. Én ud af fire europæere kan tænke sig en selvkørende bil næste gang.

Nyt om biler

Vi bliver rigere af, at selvkørende biler gør deres indtog. Den formentlig første undersøgelse af, hvad teknologien betyder for samfundsøkonomien er udgivet af konsulentfirmaet Policy Network på bestilling af Nissan.

Rapporten sætter tal på. Fra 2020erne, hvor teknologien begynder at vise sig, og til og med 2050, vil økonomien i Den Europæiske Union blive beriget med omkring 128 billioner kr. eller 128.000 milliarder kr.

Det sker ved, at selvkørende og førerløse biler vil forøge bruttonationalproduktet med 0,15 procent årligt. Frem til 2050 vil det akkumulere sig til en forøgelse af økonomien på 5,3 procent.

Politikere kan påvirke tallet op og ned

Det er det midterste af tre scenarier. Et mere positivt – hvor myndigheder og bilproducenter gør næsten alt rigtigt, og befolkningen er positiv - når helt op på godt syv procent vækst.

En mere pessimistisk udvikling, hvor teknologien ikke støttes og accepteres særlig godt vil kun udløse en vækst på 3,6 procent.

SE OGSÅ: Selvkørende biler kan give forstoppelse

Gevinsterne vil især komme fra sparet tid, bedre bymiljø, et mere effektivt arbejdsmarked, færre trafikulykker, mindre trængsel og – som den mindste bidragyder – mindre energiforbrug.

Social og økonomisk revolution

Nissans chef for Europa, Paul Willcox, mener, at vi er midt i en social og økonomisk revolution.

- Denne uafhængige rapport viser, at den selvkørende teknologi vil have en fundamental påvirkning på ikke bare på bilindustrien, men på tværs af samfund og økonomier på tværs af Europa, siger Nissan-chefen.

- Nissan mener, at hvis vi skal have den fulde gevinst ved selvkørende biler, skal både regeringer og byer læse rapportens konklusioner, arbejde tæt sammen med bilindustrien og spille en central rolle i at få indledt denen teknologiske æra, tilføjer han.  

'Godt at fjerne dårlige bilister'

Undersøgelsen fra Nissan og Policy Network viser også, hvad indbyggerne i Europa (seks lande) ser som de største fordele ved selvkørende biler.

Helt selvkørende biler er stadig på forsøgsstadiet som denne Nissan Leaf prototype. Når teknikken en gang dur i virkeligheden, kan der være store gevinster for samfundet . Og den enkelte bilist. Foto: Torben Arent
Helt selvkørende biler er stadig på forsøgsstadiet som denne Nissan Leaf prototype. Når teknikken en gang dur i virkeligheden, kan der være store gevinster for samfundet . Og den enkelte bilist. Foto: Torben Arent
58 procent svarer, at det bedste er forbedret mobilitet for alle i samfundet. På en andenplads – med 52 procent - kommer færre ulykker på grund af menneskelige fejl. På en tredjeplads - synes befolkningen i undersøgelsen – at det er godt, at dårlige eller usikre bilister kommer væk fra rattet. 43 procent svarer dette.

SE OGSÅ: Første familie øver sig på selvkørende fremtid

Blandt de største sundhedseffekter nævnes på en delt førsteplads (56 procent) færre trafikulykker og et lavere stressniveau.

En ud af fire ad de adspurgte siger, de kan tænke sig at købe en selvkørende bil, hvis de skal skifte bil om fem år eller mere.

SE OGSÅ: Selvkørende biler får køretilladelse 1. juli