200 hestekræfter kan man hygge sig med i den nye Ford Fiesta. De mange kræfter kommer fra en motor, der er ganske beskeden i størrelse, nemlig tre cylindre og 1,5 liter.
Det er den hidtil kraftigste udgave af Fords 1.5 Ecoboost-motor. Hidtil har loftet ligget ved 182 hk.
Den højtydende motor lanceres i 2018 i ST-udgaven af Fiesta.Udviklet af Ford Perfomance
Man skal næppe vente at se lige denne toptunede motor i så mange andre modeller. Motoren er nemlig et resultat af omhyggeligt arbejde hos Ford Perfomance.
Fiesta ST har et drejningsmoment på 290 newtonmeter og får en 0-100-tid på 6,7 sekunder.
To cylindre er ofte nok
Som noget særligt har den trecylindrede motor cylinderfrakobling, så den kan gå ned på blot to cylindre, når der er brug for moderat ydelse. Ford forventer, at CO2-udledningen kommer ned på 114 gram pr. km – svarende til omkring 21 km pr. liter benzin.Fiesta ST bliver også forsynet med ’Drive Modes’, som justerer motor, styretøj, ESC-systemet, traction control-systemet og udstødningslyd for at give den optimale køreoplevelse i forskellige situationer.
Udstødningslyden justeres elektronisk og forstærker den naturlige, men muligvis ikke så kraftige sportslige lyd fra den trecylindrede motor.