Ford presser 200 hk ud af tre cylindre

En ny variant af Fords 1.5-benzinmotor når op på hele 200 hk. Motoren dukker først op i en ST-version af den nye Fiesta og kører på tre eller blot to cylindre.

Nyt om biler

200 hestekræfter kan man hygge sig med i den nye Ford Fiesta. De mange kræfter kommer fra en motor, der er ganske beskeden i størrelse, nemlig tre cylindre og 1,5 liter.

Det er den hidtil kraftigste udgave af Fords 1.5 Ecoboost-motor. Hidtil har loftet ligget ved 182 hk.

Fiesta ST har tre køreindstillinger, normal, sport og track. Fælgen er på 18 tommer.
Fiesta ST har tre køreindstillinger, normal, sport og track. Fælgen er på 18 tommer.
Den højtydende motor lanceres i 2018 i ST-udgaven af Fiesta.

Udviklet af Ford Perfomance

Man skal næppe vente at se lige denne toptunede motor i så mange andre modeller. Motoren er nemlig et resultat af omhyggeligt arbejde hos Ford Perfomance.

Fiesta ST har et drejningsmoment på 290 newtonmeter og får en 0-100-tid på 6,7 sekunder.

To cylindre er ofte nok

Fiesta ST får det nye Sync 3-infotainmentsystem, der også kan bestilles til de øvrige Fiesta'er. Sync 3 giver store muligheder for at kommunikere med bilen. Føreren kan styre lyd, navigation og smartphone ved hjælp af hverdagssprog som 'find den nærmeste tankstation' eller 'jeg vil have kaffe'.
Fiesta ST får det nye Sync 3-infotainmentsystem, der også kan bestilles til de øvrige Fiesta'er. Sync 3 giver store muligheder for at kommunikere med bilen. Føreren kan styre lyd, navigation og smartphone ved hjælp af hverdagssprog som 'find den nærmeste tankstation' eller 'jeg vil have kaffe'.
Som noget særligt har den trecylindrede motor cylinderfrakobling, så den kan gå ned på blot to cylindre, når der er brug for moderat ydelse. Ford forventer, at CO2-udledningen kommer ned på 114 gram pr. km – svarende til omkring 21 km pr. liter benzin.

Fiesta ST bliver også forsynet med ’Drive Modes’, som justerer motor, styretøj, ESC-systemet, traction control-systemet og udstødningslyd for at give den optimale køreoplevelse i forskellige situationer.

Udstødningslyden justeres elektronisk og forstærker den naturlige, men muligvis ikke så kraftige sportslige lyd fra den trecylindrede motor.