Lavprismærke opper sig på sikkerhed

Den rumænsk byggede Dacia er efter udskældt start klar med ny og lidt mere sikker model til det danske marked, viser ny Euro NCAP-crashtest. Minibus fra Nissan klarer sig ringe.

Selvom der er fire Euro NCAP-stjerner til Dacia Sandero, er der endnu langt op til klassens mest sikre biler
Bilist

Det går den rigtige vej med sikkerheden hos rumænsk byggede Dacia. Hvor det tidligere kun er blevet til tre stjerner til de udskældte modeller Lodgy og Duster, klarer den nye og lidt mindre Sandero sig til fire stjerner i seneste crashtest fra Euro NCAP.

Se video af crashtest af Dacia Lodgy


Sandero er Dacias tredje model til det danske marked, hvor den forventes at lande til august. Senere følger en stationcarudgave under navnet Logan.

Her er Dacia-modellerne til Danmark

Alternativ til mindre biler

”Dacia har endnu lang vej op til markedets mest sikre biler, men med Sandero viser de, at de er på rette vej. Og med en pris der ventes at lande på under 120.000 kroner og med tre års garanti gør det Dacia Sandero til en interessant bil blandt børnefamilier med en stram økonomi. Her er Sandero et udmærket alternativ til de lidt mindre biler, som ellers koster det samme,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen.

Han forventer, at Dacia, der er ejet af Renault, de kommende år vil kunne trække yderligere på Renaults ekspertise med mere sikre biler til følge.

 Se hele testen og tidligere Euro NCAP-test her

Nissan skuffer

Udover Dacia Sandero er der i den aktuelle test topkarakter til de to små SUV’er Chevrolet Trax og Renault Captur, som begge får fem stjerner, mens Nissans minibus Evalia skuffer med bare tre stjerner.

”Tre stjerner er ikke godt nok og slet ikke for en bil, der som Nissan Evalia er tænkt som minibus med flere passagerer. Derfor kan FDM heller ikke anbefale et køb af modellen, der i kollisionstesten åbnede sig flere steder i karrosseriet,” siger Søren W. Rasmussen.