Fakta om betalingsringen: Miljøet

Fakta om betalingsringen: Miljøet

FDM Mener

Betalingsringen i København er i indskrevet regeringsgrundlaget, hvor der blandt andet står; ” … betalingsringen (vil) reducere luftforureningen og vejtrafikkens negative virkninger på sundheden”. Op til valget argumenteredes for, at en betalingsring vil forbedre luftkvaliteten, samt have en effekt på dødsfald som følge af luftforurening1.

Efter valget afholdt transportministeren en konference om betalingsringen, hvor FDM repræsenterede bilejerne. Her fremlagde Transportministeriet tre mulige lineføringer – en ved ring 2, som minder om forslaget fra valgkampen, en omkring Københavns kommunegrænse inkl. Amager og til sidst en ved motorring 32. Hvis betalingsringen opføres, er det sandsynligvis med en lineføring omkring kommunegrænsen og Amager. Selvom transportministeren efter valget lægger vægt på, at meningen med betalingsringen hovedsagelig er at mindske trængslen, påpeger han, at ringen også skal forbedre luftkvaliteten i og omkring København. Transportministeriet har derfor fået udarbejdet en undersøgelse af betalingsringens konsekvenser for miljøet, der blev offentliggjort i januar 2012.

Rapporten, udarbejdet af Vejdirektoratet, vurderer betalingsringens konsekvenser for miljøet ved de forskellige lineføringer. I det nærværende notat tages der udgangspunkt i den mest sandsynlige lineføring omkring Københavns kommunegrænse og Amager. På baggrund af denne og andre beregninger om betalingsringens miljømæssige konsekvenser kan følgende fremføres:

  • Det vurderes i Vejdirektoratets rapport, at en betalingsring – uanset hvilket af de tre scenarier der vælges, vil få en begrænset effekt på luftkvaliteten (s.11). Beregningerne viser ligeledes, at betalingsringen kun vil medføre en mindre forbedring af luftkvaliteten på de gadestrækninger, der i dag er hårdest ramt af forringet luftkvalitet.
  • Således anføres det, at ud af de 11 gadestrækninger, hvor EU’s NO2 grænseværdier i dag bliver overskredet, vil der efter en betalingsring stadig være 7 hvor grænseværdierne overskrides.
  • Selvom betalingsringen efter al sandsynlighed vil betyde et fald i trafikken i indre København på op mod 41 procent, hvoraf langt størstedelen vil være personbiler, vil et forventet fald i emissioner være på mellem 3-6 procent. (emissioner = partikler og NOx)
  • Årsagen er, at det især er dieselmotorer uden partikelfiltre, der udleder skadelige partikler. 7 ud af 10 personbiler er benzindrevne.
  • Det samlede CO2-udslip i hovedstadsområdet vil kun falde med ca. 6 procent.
  • Betalingsringen vil muligvis spare mellem 1-3 for tidlige dødsfald.
  • Trafikkens andel af det danske udslip af emissioner udgør 13-16 procent3. (Trafiktal i KBH viser, at personbiler udgør 76 pct., varebiler 18,3 pct. og tung trafik 4,6 pct.4)
  • Årsagen til det beskedne fald i luftforurening og CO2-udslip er, at selvom trafikken falder i indre by, er det sandsynligt at den stiger uden for betalingsringen på grund af ekstra- og omvejskørsel.
  • FDMs beregninger viser5, at selvom personbiler udgør hele 75 procent af den samlede trafikmængde i København, bidrager de kun med ca. 25 procent af de eksterne omkostninger ved luftforurening.
  • Undersøgelser viser, at betalingsringene i London og Stockholm heller ikke har haft en nævneværdig effekt på luftforureningsniveauet.6
     

FDM mener:

  • Selvom der unægtelig vil være en forbedring af luftkvaliteten på eksempelvis HC Andersen Boulevard i indre København, foreligger der nu en rapport fra Vejdirektoratet der anfører, at en betalingsring overordnet set vil få en begrænset effekt på miljøet og luftkvaliteten i hovedstadsområdet.
  • Betalingsringens beskedne effekt på luftkvaliteten beviser klart, at personbiler og særligt benzindrevne personbiler stort set ingen effekt har i forhold til udledning af skadelige partikler og kvælstofilter.
  • Og da bilisternes andel af emissionerne samt påvirkning af miljøet er så beskedent, mener FDM at betalingsringen får uretfærdigt høje omkostninger for bilister som enkeltgruppe, der meget langt overstiger de miljømæssige gevinster for hele hovedstandsområdet.
  • FDM ønsker en generel omlægning af bilafgifterne, således det kan betale sig at skifte de ældre forurenende biler og tunge køretøjer ud med nye og miljøvenlige.
     

Kilder:

1 Økologisk Råds rapport "Trafikkens forurening – med fokus på partikler og kvælstofoxider" vurderer 500 dødsfald årligt i København

2 Bedre mobilitet – konference om en trængselsafgift i hovedstaden

3 Økologisk Råd, s. 6 PM10 og PM2,5 er hhv. grove og fine partikler

4 Københavns kommunes trafiktal 2006-2010

5 Beregninger foretaget på bagrund af DTU’s transportøkonomiske enhedspriser og Københavns Kommunes miljø- og teknikforvaltnings trafiktal  

6Analyse fra Health Effects Institute