Fiat skifter partner, når det gælder mellemstore varevogne. Men det er fortsat en fransk affære.
Hidtil har Fiat Professional haft varevognen Scudo, der var udviklet og bygget i samarbejde med Peugeot-Citroën, men når Scudo til sommer bliver til Talento, er der stemplet Renault i bunden. Det gælder så vidt vides også motorerne.
Del af firlinger
Dermed bliver Talento del af en stor familie, idet Renaults Trafic også lægger teknik til Opels version, Vivaro. Opel bygger dog de fleste versioner selv. Inden længe bliver Nissan NV300 føjet til porteføljen på Renaults Sandouville-fabrik i Frankrig.
Fiat’en kommer i ind i en pæn familie, idet Trafic/Vivaro i 2015 blev kåret til årets varebil i både Europa og Danmark.
Mindre end Ducato, større end Doblò
Hos Fiat placerer Talento sig mellem den store Ducato og den kompakte Doblò Cargo. Talento kommer i forskellige længder og højder, som ladvogn og som minibus/personbil.
Fiat har tidligere haft en Talento – fra 1989 til 1994. Der er dansk introduktion af den nye generation til juni.