Kampen i den globale luksusklasse er hård, men BMW holder for niende år i træk fast i sin position som verdens mest solgte luksusmærke.
Otte procent steg BMW-mærkets globale salg fra 2012 til 2013, og dermed blev det til i alt 1,66 mio. biler sidste år. Særligt den nye 3-serie og X1 driver fremgangen.
Audi og Mercedes-Benz tæt på
Også Audi kan glæde sig over en stigning på otte procent, som indebærer et samlet salg på 1,58 mio. og en global andenplads.
Men Mercedes-Benz kan prale med den største fremgang, som er på 11 procent. 1,46 mio. Mercedes-biler kom på gaden i fjor.
Der er langt ned til de næste luksusmærker som Lexus, Volvo, Cadillac og Porsche.
LÆS OGSÅ: Kinas bilsalg slår alle rekorder
For alle gælder, at det er Kina, der virkelig giver vækst. Både BMW og Audi voksede ca. 20 procent i Kina, mens Mercedes-Benz her måtte nøjes med 11 procent. Volvo havde et ekstraordinært godt år i Kina med en fremgang på 46 procent.
Nr. |
Mærke |
Antal biler 2013 |
1 |
BMW |
1.660.000 |
2 |
Audi |
1.580.000 |
3 |
Mercedes-Benz |
1.460.000 |
4 |
Lexus |
525.000 |
5 |
Volvo |
430.000 |
6 |
Land Rover |
348.000 |
7 |
Mini |
305.000 |
8 |
Porsche |
162.000 |
9 |
Jaguar |
77.000 |
Diverse kilder
Tal for Cadillac er ikke tilgængelige
LÆS OGSÅ: Jubelår efter heftig slutspurt