Ford Mustang sadler op

En helt ny udgave af Fords muskelbil er netop præsenteret samtidigt i seks storbyer på fire kontinenter. Den skal sælges i hele verden og skal løfte arven at det næsten 50-årige ikon første gang så dagens lys.

Ford Mustang i den nye 2014-udgave, der nu skal markedsføres i Europa.
Nyt om biler

Det var oldebarnet til Henry Ford og firmaets bestyrelsesformand, Bill Ford, der havde fornøjelsen af at præsentere de tre nye Ford-modeller for verdenspressen.
Det var oldebarnet til Henry Ford og firmaets bestyrelsesformand, Bill Ford, der havde fornøjelsen af at præsentere de tre nye Ford-modeller for verdenspressen.
Det var selveste Henry Fords oldebarn, Bill Ford, der fik fornøjelsen af at løfte sløret for den nye generation af Ford Mustang, da den blev vist i Barcelona simultant med tilsvarende præsentationer i fem andre byer i verden.

Bilen skal løfte en tung arv, for samlet set er der rullet ni millioner eksemplarer af den ikoniske Mustang ud af Fords samlebånd. Alle kender bilen fra enten vejene, film eller computerspil, men hidtil har den ikke været markedsført særlig intensivt i Europa.

Men det skal der nu rettes op på, og Ford har derfor trimmet forhandlere og værksteder i hele Europa, så de kan markedsføre, sælge og servicere den nye Mustang. Det betyder, at bilen også kommer til Danmark.

Som lukket coupé er Ford Mustang en ikonisk bil med linjer der taler til hjertet. Bilen er en muskelbil men er egentlig ikke særlig luksuriøst bygget, hvilket kunne tale for en relativ lav pris.
Som lukket coupé er Ford Mustang en ikonisk bil med linjer der taler til hjertet. Bilen er en muskelbil men er egentlig ikke særlig luksuriøst bygget, hvilket kunne tale for en relativ lav pris.

Fås med V8-motor og stoftag

Der kommer i første omgang to versioner af den nye Ford Mustang. Den ene er en ægte arvtager i form af en femliters V8er med 426 hestekræfter og baghjulstræk til sjov og ballade. Den anden er en mere moderne og politisk korrekt udgave med en firecylindret 2,3-liters motor, der er trimmet til at køre langt på literen. Den skal sælges med automatgear til dem, der ikke går efter køreoplevelsen, men blot vil nyde bilens udstråling.

Ford Mustang kommer fra begyndelsen i en lukket coupé-udgave med former, der fuldender arven fra den første udgave fra 1964. Den anden er en ’Convertible’, der med flerlags stoftag og lidt andre former er skabt til at give luft i håret på dem, der også går efter at blive set i den legendariske bil.

Fronten er typisk for Ford Mustang. Bemærk dog, at der ikke står Ford et eneste sted på bilen. Mustang er et mærke for sig selv.
Fronten er typisk for Ford Mustang. Bemærk dog, at der ikke står Ford et eneste sted på bilen. Mustang er et mærke for sig selv.
I begge tilfælde er front og bagende designet i klassisk stil med mange venlige hilsner til de udgaver, der gennem tiderne har hængt som plakater på drengeværelser i næsten 50 år.

Indstil bilen som du vil have den

Den nye Mustang byder på flere nye teknologier, som både hjælper føreren til større overblik og bedre kontrol over bilens mange kræfter. Føreren kan således indstille styretøjets karakter, motorens respons, gearkassens skiftemønster samt ESC-systemets grænser, så bilen matcher den form for kørsel, som føreren mestrer og som vejen indbyder til – fra sport på en kurvet landevej til full-throttle på en tysk autobahn.

Ford Mustang kommer også som Convertible hvilket er den amerikanske betegnelse for en cabriolet. Den har i så fald stoftag, der glider fint ned bag bagsædet.
Ford Mustang kommer også som Convertible hvilket er den amerikanske betegnelse for en cabriolet. Den har i så fald stoftag, der glider fint ned bag bagsædet.
I Mustang GT med manuel gearkasse sørger en særlig ”launch control” desuden for, at man kommer glidende afsted – hurtigt og uden alt for megen hjulspind. Det er endnu uvist, hvornår i 2014 den nye Ford Mustang kan købes herhjemme, ligesom det er uvist på hvilket niveau, priserne havner.