Hverken rigtig godt eller rigtig dårligt
Af 16 testede CityCard som giver adgang til tilbud, rabatter og adgang til byens seværdigheder, blev tre vurderet som gode og tre blev vurderet som mangelfulde. 10 blev vurderet som acceptable. Ingen af kortene omfattet af testen nåede top- eller bundkarakterer.
Førstepladsen går til Wienna Card
Wienna Card fra Østrigs hovedstad var bedst i test. Wienna Card koster 19,90 euro for en voksen og er gyldigt i tre dage. Kortet slog næsten alle andre kort på prisen, dog bortset fra Zagreb Card, som koster 11,89 euro. Kun Berlin Welcome og Zagreb Card kunne konkurrere med de 151 tilbud omfattet af Wienna Card.
Det er dog kun muligt at købe et Wienna Card med tre dages varighed, og det kan ikke købes til børnepris. Kortet omfatter rabat på ni af byens 10 bedste seværdigheder, som alle sammen ligger inden for den offentlige transportzone, som er inkluderet i kortet.
Oslo og Ljubljana har også gode kort
På andenpladsen i testen ligger Norges Oslo Pass, og herefter ligger Sloveniens Ljubljana Tourist Card, som dog har en væsentlig lavere samlet score end de to foregående. I Oslo kan kortet købes for en til fire dage og det fås til voksne, børn og pensionister. Kortet dækker byens 10 bedste seværdigheder og giver en høj gennemsnitlig rabat på helt op til 71 procent. Dog er prisen 65,70 euro for en voksen i tre dage væsentlig dyrere end andre kort i testen. Til sammenligning koster kortet på testens tredjeplads Ljubljana Tourist Card kun 35 euro, og alt hvad der er inkluderet i kortet er gratis - herunder hovedstadens 10 bedste seværdigheder. Turen til og fra lufthavnen er dog ikke inkluderet i Ljubljana kortet.
Sidstepladsen går til Berlin Pass
Tysklands hovedstad Berlin havde tre CityCard med i testen. Her kommer Berlin Pass ind på sidstepladsen. Kortet koster 82 euro for en voksen i tre dage og inkluderer kun tre af byens 10 bedste seværdigheder, som alle tre er gratis i forvejen. Kortet kan kun købes online, og det kan kun afhentes på ét bestemt sted i byen eller sendes mod pæn betaling. Også hjemmesiden er ifølge testen meget mangelfuld.
Kortet har dog nogle fordele, eksempelvis gratis offentlig transport - herunder til og fra lufthavnen. Testen konkluderer dog, at køb af Berlin Pass absolut ikke kan anbefales.
Også en dårlig oplevelse med Berlins andet kort
Også Berlins CityTourCard, som endte på tredjesidste pladsen, var en slem skuffelse. Det er hverken til rådighed for børn eller på nettet. Kortet kun koster 22,90 euro, men rabatten er lav og der gives kun adgang til fire af byens 10 bedste attraktioner.
På næstsidste pladsen har vi Paris Pass, som koster 153 euro for fire dage, kortet er det eneste i testen, som ikke kan købes for tre dage. I forbindelsen med testen var serviceniveauet desuden meget kritisabelt, idet det tog 34 dage at få kortet tilsendt med posten og 23 dage pr. e-mail.
Hvor pris og service ikke stemmer overens
Over et var det prisen, som trak de fleste kort ned i den samlede bedømmelse. I testen blev prisen vurderet i forhold til den lokale pris på offentlig transport og om det var omfattet af kortet. Alene på grund af denne faktor, kan et CityCard i de fleste byer være attraktivt at købe.
Imidlertid blev seks af de sammenlignede kort vurderet som meget mangelfulde i forhold til prisen – herunder Berlin Pass, Paris Pass, London Pass, cOPENhagen Card*, MadridCard og Amsterdam City Card. Luxembourg Card, Lissabon Card og Oslo Pass blev vurderet som mangelfulde. Vurderinger i forhold til prisen skal dog ses i lyset af, at eksempelvis Zagreb Card på dette område er en ren prisbasker. Zagreb Card er nemlig billigere at købe, end et kort til den offentlige transport i byen.
I forhold til ’tilbud’ var flere kort mangelfulde. Kun fem havde for eksempel VIP-fordele og i syv tilfælde var den gennemsnitlige rabat betydeligt lavere, end man kunne forvente. Fem kort var ikke tilgængelige for børn, og selvom de fleste kort inkluderede gratis brug af offentlig transport, var der flere tilfælde, hvor attraktionerne omfattet af kortet var placeret uden for den offentlige transports rækkevidde.
Nu til de gode nyheder
På den positive side omfattede de fleste kort mere end to tredjedele af byens topattraktioner - Urbana Ljubljana Tourist Card og Oslo Pass inkluderede endda alle top 10-seværdigheder. Roms citycard havde en anderledes tilgang og tilbød to gratis adgange, som kortholderen selv kunne vælge. Omvendt lovede MadridCard gratis adgang til rigtig mange attraktioner, hvoraf 30 dog var gratis med eller uden kortet.
I forhold til salg og information klarede de fleste kort sig pænt, da kortet ofte var tilgængelig flere steder i byen eller på nettet. Dog trak det ned i bedømmelsen, hvis man var nødt til at hente kortet ved ankomsten, som det var tilfældet i Amsterdam, Barcelona, Lissabon, Oslo og Rom. Mængden af oplysninger på internettet varierede, hvor det trak op, hvis både oversigt over offentlig transport, samt brochurer og flyers, kunne downloades fra hjemmesiden.
Plads til forbedring overalt
Selvom langt de fleste kort blev vurderet som gode og acceptable, er der over en bred kam plads til forbedringer. Udover nogle forholdsvis nemme forbedringer, som bedre information på hjemmesider og korttilgængelighed, bør udbyderne sørge for, at kortene i hvert fald omfatter reelle tilbud samt gratis eller billig adgang til byens seværdigheder og til den offentlige transport.
*Det københavnske City Card kan dog sagtens vise sig at være en god forretning, idet kortet giver fri adgang til otte ud af 10 topattraktioner og inkluderer fri transport med bus og tog i hovedstadsregionen. Her skal det nævnes, at testen sammenligner priserne i de forskellige lande, og bedømmer ud fra hvad kortet koster, og hvad der er inkluderet i prisen. I denne del af testen har cOPENhagen Card fra København, som en forholdsvis dyr by, opnået en dårlig testscore.