Rent formelt sker overtagelsen som et køb af Citroën Danmark A/S, og ifølge Interdan er det en naturlig udvidelse af et langt og frugtbart samarbejde mellem Peugeot- og Citroën-moderselskabet PSA Groupe, der går tilbage til begyndelsen af 1950erne, hvor koncernen overtog importen af Peugeot. I flere andre europæiske lande er de to mærkers importorganisationer allerede slået sammen.
Stadig eget forhandlernet
– Vi har mere end 85 års erfaring i bilbranchen og en dyb forståelse for det danske bilmarked. Herudover har vi haft succes med at udvikle bilmærkers salg og markedsposition, og derfor tror vi på, at vi kan fortsætte den succes, der har været med Citroën-mærket, og tage det et skridt videre, blandt andet fordi de to organisationer kan lære meget af hinanden, uddyber Interdan-koncerndirektør Kenneth Hansen i en pressemeddelelse.
Citroën skal dog fortsat have sin egen mærkeprofil og et eget forhandlernet. Men på sigt skal alle importselskabets medarbejdere samles i Interdan-hovedsædet i Glostrup – og dermed må Citroën forlade den historiske adresse i Københavns sydhavn, hvor det franske mærke i mange år havde egen samlefabrik.
En af de første Citroën-filialer
Citroën Danmark, der i en lang årrække hed Automobiles Citroën A/S, blev oprettet 30. september 1924 som en af Citroëns første udenlandske filialer, og da mærkets stifter, André Citroën, i 1926 besøgte København, besluttede man at oprette en egen samlefabrik, fordi der var lavere told på biler, der blev importeret som halvfabrikata og samlet med dansk arbejdskraft.
I begyndelsen byggede fabrikken, der åbnede i 1927 og i 1929 havde 450 ansatte, primært taxier og varevogne, men i 1930'erne producerede man den kendte forhjulstrukne Traction Avant-model til de danske, svenske, finske og baltiske markeder.
I øvrigt fik den kendte danske frihedskæmper ”Citronen”, som mange sikkert kender fra den populære film ”Flammen og Citronen”, sit tilnavn, fordi han arbejdede på fabrikken.
Danske varevogne
2. verdenskrig betød et farvel til den egentlige bilproduktion. I stedet byggede fabrikken lastbilskarrosserier, og fra 1949 ombyggede man importerede Traction Avant’er til en særlig dansk varevogn-udgave. Den blev en stor succes, og frem til 1953 rullede godt 550 stk. ud fra fabrikken. Kun tre kører endnu.
Citroën flyttede fra området i 1966, og den gamle fabrik blev revet ned i 2001. Men i 2003 rykkede Citroën Danmark atter ind i den gamle kontor- og udstillingsbygning fra 1928, der indtil nu har været Citroëns danske hovedsæde.
Interdans endelige overtagelse af Citroën Danmark vil finde sted, når Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har godkendt opkøbet.