Håbet er lysegrønt for Mitsubishi

Det japanske mærke er en skygge af sig selv, men forsøger nu et forsigtigt comeback.

Mitsubishi har omdøbt den nye Colt til Space Star.
Nyt om biler

Det er lykkedes Mitsubishi at udradere sig selv fra det danske landkort. Fra at have været et mellemstort bilmærke har Mitsubishi på tre år været ude i frit fald, når det gælder salget.

Mitsubishi er gået fra fornuftgie tal til ingenting på fem år.
Mitsubishi er gået fra fornuftgie tal til ingenting på fem år.
I 2008 solgte Mitsubishi ca. 3.000 personbiler i Danmark, mens det i 2012 var skrumpet til godt 400, og i de første ni måneder af 2013 er kun 48 kommet på plader.

Høj yenkurs, ingen produktudvikling

- Det skyldes især, at yen-kursen har været så ugunstig, forklarer Mitsubishis nye presseansvarlige, Thomas Lykke.

Samtidig har Mitsubishi i alvorlig grad forsømt at udvikle nye modeller, i særdeleshed modeller med appel til europæiske købere.

Mitsubishi, der i Danmark importeres af den privatejede Interdan-koncern, har ikke købt biler hjem i omkring halvandet år.

- Men nu er vi lige begyndt at købe biler hjem og vil prøve at løbe salget i gang igen, siger Thomas Lykke.

To SUV'ere og en sedan

I fokus er i første omgang de to SUV-modeller, Outlander og ASX. Outlander, der er helt ny, lanceres i november, og den mindre og mere crossover-agtige ASX genlanceres.

Desuden vil Mitsubishi tage mellemklassebilen Lancer hjem, men kun i én variant med begrænset appel. Det er en sedanversion med 1.6-benzinmotor og ét udstyrsniveau.

- Hatchback-modellen er stadig for dyr, siger Thomas Lykke.

Sedanmodeller i denne klasse har traditionelt været særdeles svære at sælge i Danmark.

Måske afløseren for Colt

Mitsubishi er også i prisforhandling om den nye Space Star, der ikke skal forveksles med en tidligere MPV med samme navn, men af uransagelige grunde er navnet på efterfølgeren for minibilen Colt.

- Hvis vi får den rigtige pris, kan det blive en gang i 2014, siger pressechefen.

Rynker på næsen

Med mindre bilen bliver ualmindelig billig, skal Mitsubishi næppe regne med særlig høje salgstal. Da bilen deltog i testene forud for kåringen af årets bil i Europa, rynkede mange jurymedlemmer, inklusive Motors Søren W. Rasmussen, på næsen af den asiatiske nyhed.

Det gjaldt både køreegenskaber, design og den oplevede kvalitet.

Bilen er da også udviklet primært med blik på Asien, særligt Sydøstasien, og bilen bliver fremstillet i Thailand.

Endelig vil Mitsubishi også have elbilen Imiev i programmet, men der vil være et meget begrænset antal på lager.