Elbilens barndom kommer frem i lyset

Elbiler i alle afskygninger og helt op til 97 år gamle kan nu ses på en fin lille temaudstilling på Egeskov slot.

Milburn Electric fra 1914 indgår nu i en mini-udstilling på Egeskov Slot.
Nyt om biler

Elbiler er tidens varme transportemne, men de batteridrevne køretøjer er langt fra noget nyt fænomen.

Milburn har batteriskifte - omend manuelt. Batterikassen står på en lille skuffe.
Milburn har batteriskifte - omend manuelt. Batterikassen står på en lille skuffe.
Det kan man hele sommeren se på automobilmuseet ved Egeskov Slot på Fyn.

Slottet har fundet nogle af sine egne gamle elbiler frem og lånt andre, så der nu er en helt lille tema-udstilling om elbilens barndom og teenage-periode.

Funktionsdygtig elbil fra 1914

Mange bilister har mødt disse minitankvogne ved Storebæltsfærgerne - et lille stykke dansk kultur- og transport-historie.
Mange bilister har mødt disse minitankvogne ved Storebæltsfærgerne - et lille stykke dansk kultur- og transport-historie.
Et klenodie er en Milburn Electric, der kom frem i 1914 - for 97 år siden. Egeskovs eksemplar er fuldt køreklar.

- Når jeg kigger rundt på vores samling af elektriske køretøjer, er det jo ikke fordi, udviklingen frem til nutidens elbiler er vildt imponerende. Vores Milburn Electric har en rækkevidde på cirka 40 km, siger greve Michael Ahlefeldt fra Egeskov.

Forud for sin tid: batteriskifte

Tilmed har Milburn’en batteriskifteteknik, som Renault nu er i gang med at genopfinde med Fluence Z.E. Batterierne står i en skuffe, så man på nogle små hjul kan trække de afladede batterier ud og køre en ny skuffe med friske batterier ind.

Et andet elektrisk køretøj vil skabe genkendelsens glæde for alle de bilister, der har prøvet at krydse Storebælt med færge.

Det er den lille elektriske Shell-tankvogn, der har sin oprindelse i 1950erne, og som i sin tid susede op og ned langs opmarchbåsene i Knudshoved og Halsskov for at tilbyde de ventende bilister brændstof og andre varer.

Kewet prototype

Kewet-designbilen fra 2000 har litium-ion-batteri og en motor i hvert hjul. Denne avancerede udgave blev aldrig til noget, og den almindelige Kewet med blysyre-battei var bestemt heller ingen succes.
Kewet-designbilen fra 2000 har litium-ion-batteri og en motor i hvert hjul. Denne avancerede udgave blev aldrig til noget, og den almindelige Kewet med blysyre-battei var bestemt heller ingen succes.
Med i elbils-udstillingen er også en særlig udgave af den danske Kewet kaldet 2000, som var en prototype fra 2000.

- Den blev skabt som en designmodel, der blandt andet skulle vises i USA. Køretøjet nåede til Denver i Colorado, hvor den blev vist for det daværende Grønne Parti, men her strandede det danske elbilseventyr, fortæller Michael Ahlefeldt.

På Egeskov kan man også se en elektrisk forsøgsvogn, der kørte tusinder af kilometer i Odense for Fynsk Mælk. Vognen kunne køre en hel dag på en opladning, men i praksis var køretøjet for langsomt og blev taget ud af drift i 1973.

I alt tæller samlingen på Egeskov Slot ca. 125 biler og 115 motorcykler.