GTI på fransk

Både Peugeot og Renault viser nu de hidsige topversioner af hhv. 208 og Clio. De to franskmænd er enige om, at sådan en ilter sag skal have 200 hestekræfter.

Renault Clio i RS-udgave.
Nyt om biler

Renault Clio RS har fået ekstra pynt, bl.a. i form af en diffuser nederst på bagenden. Clio er altid femdørs, selv om den ligner en tredørs.
Renault Clio RS har fået ekstra pynt, bl.a. i form af en diffuser nederst på bagenden. Clio er altid femdørs, selv om den ligner en tredørs.
200 hestekræfter er der lagt under motorhjelmen i både Renaults kommende Clio RS og Peugeots 208. Og i begge tilfælde er det en 1,6 liters turbomotor, der sørger for løjerne.

Peugeots motor, der stammer fra BMW-Mini-samarbejdet, har lidt større drejningsmoment, nemlig 275 newtonmeter.

Renaults motor, der har været en tur forbi mærkets motorsportsafdeling, har 240 newtonmeter.

Clio med dobbeltkobling

Clioen er til gengæld opgraderet med en dobbeltkoblingsgearkasse, kaldet EDC, med skiftepadler ved rattet. 208 GTI har en sekstrins manuel gearkasse.

208 i GTI-versionen er tredørs.
208 i GTI-versionen er tredørs.

Peugeot angiver 0-100-tiden til ”under syv sekunder”, mens Renault endnu ikke giver tekniske data på sin bisse.

De to mærker er enige om, at 17 tommer er passende til sådan en bil. Men i det mindste hos Renault kan det øges til 18 tommer.
 

Et rødt GTI-logo identificerer Peugeots 208-topmodel.
Et rødt GTI-logo identificerer Peugeots 208-topmodel.