En ny Porsche 911 Turbo kan normalt godt samle en del opmærksomhed. Men på Frankfurtudstillingen skiftede rampelyset til den helt usædvanlige bil ved siden af: 918 Spyder Hybrid.
Bilen blev ganske vist vist første gang allerede på Genéveudstillingen i 2010 som et koncept, men dels er det nu alvor, dels er tre et halvt år mere end mands minde.
918 Spyder Hybrid er en opladningshybrid, der kombinerer en voldsom V8-motor med to kraftige elmotorer. Og da bilen kan lades op fra en stikkontakt og køre på strøm alene, får den et meget flot, officielt forbrugstal.33 km pr. liter
33 km pr. liter hedder tallet, som hos alle andre opladningshybrider baserer sig på, at strømmen er CO2-fri, og at der er en bestemt blanding af kørsel med benzin og el.
Kulfiberbilen har en 4,6-liters V8-motor agterude, og den er i sig selv god for fuldblodspræstationer med sine 608 hestekræfter.
Benzinmotoren er bygget sammen med 115 kW-elmotor (156 hk), der også fungerer som den primære generator, når bremseenergi skal lagres som strøm. Ved forakslen sidder yderligere en elmotor. Den er på 95 kW (129 hk).
Samlede bøffer: 880 hk
De tre motorer arbejder sammen på forskellig vis alt efter køremåde, valg af køreprogram og batteriets ladetilstand. Sammenlagt giver de tre motorer en ydelse på op til 880 hestekræfter.
I ren eltilstand kan 0 til 100 km/t. klares på under syv sekunder, og topfarten er oppe på 150 km/t. Hvis man ellers kører lige så pænt som EU-normen, rækker batteriets syv kWh energi til 32 kms kørsel.
Med benzinmotoren i aktion kan bilen – med boost fra elmotorerne – nå de 100 km i timen på sølle 2,8 sekunder. Det er markant hurtigere end Carrera GT fra 2004.
Pris: 16 mio. kr.
Den ekstreme bil har også en ekstrem pris. Omkring 16 mio. kr. vil den koste på danske plader.
Produktionen begynder eksakt den 18. september (skrives 9/18 på amerikansk), og den første kunde kan formentlig få sin bil sidst på året. Styktallet har Porsche valgt at begrænse til det samme som bilens navn: 918.