Bilejere kender ikke bilens garanti

Over halvdelen af bilejerne kender ikke deres nybilsgaranti, viser undersøgelse. Det kan give falsk tryghed, mener FDM, som efterlyser større forbrugerfokus på garantien ved bilhandel.

Mange bilejere kender ikke deres nybilsgaranti, viser undersøgelse fra FDM
Bilist

En knækket tandrem eller en problemfyldt gearkasse kan ikke bare være dyre, men også overraskende bekendtskaber for landets bilejere. Mange skuffes nemlig, når de opdager, at de ikke er dækket af garantien.

Ifølge en undersøgelse FDM har lavet, svarer mere end halvdelen (53 procent) af de adspurgte enten nej eller ved ikke til spørgemålet, om de kender dækningen af deres bils nybilsgaranti. Dermed risikerer de at køre rundt med en falsk tryghed om, at de er dækket af en garanti, hvis uheldet er ude.

LÆS OGSÅ: Se de forskellige bilmærkers garantier

Forbrugere overser garantien

”Og det er desværre ofte tilfældet. Af samme årsag har FDM de senere år påpeget, at forbrugerne i højere grad bør skele til garantien, når de køber bil. Både hvad angår længden af garantien, og hvad den dækker og ikke dækker. Fra blandt andet vores AutoIndex-undersøgelse ved vi imidlertid, at garanti ikke prioriteres ret højt, når mange køber ny bil,” siger leder af FDMs rådgivning Per Alkestrup.

Men selv om altså knap halvdelen af bilejerne ifølge FDMs undersøgelse mener at kende dækningen af garantien på deres bil, er det ikke nødvendigvis tilfældet. Mens 46 procent af dem svarer, at garantien dækker alle dele på bilen, svarer godt 47 procent, at der er ting, der er undtaget.

LÆS OGSÅ: Mindstekrav for garanti på nye biler

Svært at overskue bilgarantier

”Det sidste er korrekt, og fra henvendelserne i vores rådgivning ved vi, at det kommer bag på mange. Eksempelvis når en sliddel, de troede var dækket af garantien, viser sig ikke at være det. Det skuffer folk og skaber utilfredshed, når garantien viser sig ikke at være bedre,” siger Per Alkestrup og tilføjer:

”Som FDMs gennemgang af bilgarantier tidligere på året viste, kan det være svært at overskue de forskellige producenters garantier og ikke mindst, hvad der er undtaget. Derfor ville det være ønskeligt, hvis forbrugerne begyndte at stille højere krav til bilens garanti, så det også ad den vej kunne blive et konkurrenceparameter, mere end det er tilfældet i dag.”

LÆS OGSÅ: Garanti og reklamationsret