Volvo V90: mere design – mindre praktik

Den store stationcar er Volvos spidskompetence, og den nye V90 lægger sig fint i slipstrømmen af ikoniske biler som 240, 740 og ikke mindst forgængeren V70. Dog er der skruet markant op for design og en smule ned for anvendelighed. Motor gennemgår her bilen i detaljer.

Designet er mere skabt med henblik på design end praktiske løsninger.
Nyt om biler

Man nyder en veldesignet bil hver dag, men bruger kun de særlige praktiske løsninger et par gange om året.

De store baglygter gør det let at genkende V90 i trafikken. De kombinerer de klassiske lodrette lys med vandrette lysstreger nederst. Fotos: Volvo
De store baglygter gør det let at genkende V90 i trafikken. De kombinerer de klassiske lodrette lys med vandrette lysstreger nederst. Fotos: Volvo

Sådan forklarer Lars Lagström over for Motor tankerne bag den nye Volvo V90. Han er projektchef for 90-serien, der med lanceringen af denne stationcar nu omfatter den store XC90-SUV, den noble sedan, S90, og så denne V90.

Lagström har sammen med sit team taget konsekvensen af den tese og har satset alt på at skabe en bil, der i langt større grad end tidligere har et design, der skal få folk til at spærre øjnene op. Væk er de store kantede linjer, der næsten altid har været forbundet med Volvo, og ind er kommet bløde linjer og flotte former, der med et slag får mange af konkurrenterne til at se gammeldags ud.

V90 er nyeste skud på stammen fra Volvo. Det er en stationcar bygget over den nye platform, som også rummer XC90 og S90.
V90 er nyeste skud på stammen fra Volvo. Det er en stationcar bygget over den nye platform, som også rummer XC90 og S90.

Lidt mindre bagagerum

Konsekvensen af de mere moderne linjer kan ses på den praktiske side af bilen. Bagagerummet er blevet en smule mindre end i forgængeren V70 og med en stærkt skrånende bagrude er det også sværere at få plads til store genstande i bagagerummet.

Alligevel er Volvo ganske selvsikker, når mærket ser på fremtiden, for den nye V90-imponerer på næsten alle andre områder. Særligt er bagsædepladsen vokset markant, og det gør det let at komme ind og ud af bilen, ligesom siddekomforten er blevet en del bedre.

Det kunne Motor konstatere ved lanceringen af bilen, som fandt sted samtidig med, at Volvo kunne løfte sløret for et regnskab, der viste et rekordstort salg og overskud i 2015.

Skulpturelt instrumentbord

Der er virkelig kræset for detaljerne i V90. Materialerne kan sammensættes i skandinavisk design med en kombination af træ, læder, aluminium og glas.
Der er virkelig kræset for detaljerne i V90. Materialerne kan sammensættes i skandinavisk design med en kombination af træ, læder, aluminium og glas.

Ved forsæderne har Volvo skabt et nyt instrumentbord, men man har taget udgangspunkt i det, vi kender fra XC90. Materialerne er dog blevet tvistet en smule, og med træpaneler, aluminium, fin læderbeklædning samt den store iPad-lignende skærm i midten, får man mest af alt en fornemmelse af at sidde i en lækker stue end i en bil. Volvo V90 er et usædvanlig rart sted at være.

På trods af at V90 er blevet lavere end V70, sidder man udmærket og har et godt udsyn hele vejen rundt. Man sidder en hel del tættere på vejbanen end i en XC90, selv om alle 90-bilerne er bygget over samme platform, og det gør det lidt mere besværligt at komme ind og ud af bilen end i XC90.

Opladningshybrid, benzin og diesel

Der er forbløffende god plads ved bagsædet, viser Motors første prøvesidning. Loftshøjden er god, men bagsædet er også sænket en del.
Der er forbløffende god plads ved bagsædet, viser Motors første prøvesidning. Loftshøjden er god, men bagsædet er også sænket en del.

På den tekniske side kommer den nye V90 med et udvalg af drivlinjer, der alle er bygget og udviklet af Volvo selv. Alle benzin- og dieselmotorer er på to liter og har fire cylindre. Mindste og billigste udgave er dieseludgaven D3 med 150 hk og manuelt gear til lige under 600.000 kroner (beskatningsværdi: 480.000 kr.).

D4 med 190 hk og automatgear koster 654.000 kroner (beskatning: 525.000 kr.) i laveste udstyrsniveau Kinetic, mens udstyrsniveau Momentum koster 65.000 kroner ekstra. Topudstyrsmodellerne Inscription og R-Design koster begge yderligere 70.000 kroner. Firehjulstræk findes som mulighed til flere varianter.

"Kør selv" op til 130 km/t.

Selv laveste udstyrsniveau er ret flot sat sammen og indeholder bl.a. den nye Pilot Assist, der gør bilen næsten selvkørende ved hastigheder op til 130 km/t. Der kræves blot hvide kantlinjer på vejen, så holder bilen selv sporet, hastigheden og afstand til evt. forankørende biler.

Alle udgaver har også den store sikkerhedspakke, der bl.a. inkluderer en automatisk nødbremse, der bremser for både biler, cykler, fodgængere og dyr i såvel dagslys som mørke. Den fungerer ved hastigheder helt op til 200 km/t.

Der er næsten to meter lasteflade, når bagsædet er lagt ned. Med bagsædet i brug rummer bagagerummet 560 liter.
Der er næsten to meter lasteflade, når bagsædet er lagt ned. Med bagsædet i brug rummer bagagerummet 560 liter.

Udover benzin- og dieseludgaverne kommer der også en opladningshybrid i form af en V90 T8. Den kombinerer en benzinmotor med en elmotor, der trækker på baghjulene. Batteriet kan lades op, og på den måde kan man vælge at køre på enten el, benzin eller begge dele. På papiret kører den 47,6 km/l, men det beror jo i sagens natur på, hvor flittig man er til at lade bilen op, og hvordan ens kørselsmønster er.

Flot bagagerum

Bagagerummet rummer 560 liter, hvilket er 15 liter mindre end i forgængeren V70. Bagklappen er elektrisk betjent på alle udgaver, og som ekstraudstyr kan man tilkøbe nøglefri betjening. Så kan man åbne og lukke bagklappen ved at vippe med foden under kofangeren. Bagagerummet er flot beklædt, der er et ekstra stort rum under pladen i gulvet, og den holdes fint oppe med en gasfjeder, mens man pakker bilen. Tre lamper sørger for masser af lys i bagagerummet.

Bagsædet er delt i to dele (1/3 + 2/3), og det rummer tre personer. Som ekstraudstyr fås en elektrisk funktion, så sædet kan foldes forover blot ved at trykke på en knap. 

Bagagerummets længde er 115 cm med bagsædet i brug og stort set to meter langt med bagsædets ryglæn lagt ned.

Klar til august

En fabriksmonteret, udklappelig trækkrog kan tilkøbes, og med den kan bilen trække mellem 1.800 og 2.200 kg afhængig af motorvariant.

Volvo V90 går i produktion midt i juni, og de første udgaver kommer til Danmark til august.