På biludstillingen i Genève er det for første gang muligt at kikke ind i Renault Twingos motorrum – hvor det end befinder sig - og i kabinen.
Af
Torben Arent
Nyt om biler
Der er adgang til motrorummet via en stor lem i gulvet.
En mindre revolution er brudt ud på Genève-udstillingen. Oprøreren er Renault Twingo, der bryder konventionen og placerer motoren i sin nye Twingo agterude. Det indebærer samtidig, at bilen trækker på baghjulene.
Det sparer plads og er muligvis også billigere, er argumentet. Og med moderne elektroniske stabilitetssystemer mener Renault helt at have styr på sikre køreegenskaber.
Konstruktionen er set før i nyere tid, nemlig i Smart Fortwo. Og netop den bil – samt Smart Forfour – skal også bygges på Twingo-platformen.
Længere kabine, korte totallængde
Motoren sidder allerbagest og trækker direkte ud på baghjulene. Den flade brændstoftank ligger under bagsædet.
Hækmotor-konstruktionen har gjort det muligt at forlænge kabinen - målt fra forrude til bagrude - med hele 22 cm, samtidig med at totallængden er forkortet 10 cm og akselafstanden øget med 13 cm.
Bagagerummet er ganske reelt og stort, selv om der ligger en motor nedenunder. Gulvet ligger højere end normalt, men til gengæld er rummet langt.
Så skulle man tro, at der som på original VW Beetle ville være ekstra plads foran. Men nix. Frontklappen kan kun åbnes en anelse for at give adgang til de få ting, der her er blevet plads til. batteri, sprinklervæske mm.
To benzinmotorer, ingen diesel"Motorhjelmen" kan skubbes lidt frem, så der er adgang til sprinklervæskebeholderen, som sidder lige foran forruden.
To, trecylindrede benzinmotorer kan Twingo-køberne vælge imellem: 1.0 med 70 hestekræfter og 0,9 turbo med 90. Forventet brændstoføkonomi for bedste variant: lidt over 24 km pr. liter.
Med den nye Twingo siger Renault farvel til diesel i mikroklassen. Lavt forbrug os benzinmotorer og skrappe miljøkrav har taget livet af diesel i mikroklassen og i stigende grad i miniklassen. Tilbage er kun Fiat Panda.
Bagagerummet er pænt stort. Det er ikke så dybt, men langt.
I kabinen er der - ikke overraskende når man kender Clio - brudt en forsigtig farverevolte ud. Pyntepaneler på rat, omkring instrumenthuset, ved gearstangen og ved luftdyserne kan fås i en lang række farver.
Og så fås Twingo med stor berøringsskærm. Der er tale om Renaults ”store” R-Link-anlæg med internetadgang. Den billigere Medianav med samme skærm, der bruges i bl.a. Clio og Captur, fås ikke. I stedet kan grundmodellerne af Twingo fås med ”R and Go”, der dybest set er en holder til en smartphone, som så kommunikerer med bilen.
Twingo kommer til Danmark til oktober.
Twingo fås med Renaults R-Link-system, der bla. giver navigation og internetadgang.