Optima Sportswagon – i Danmark nok bare kaldt stationcar – er første gang nogensinde, at Kia kan tilbyde denne praktiske variant i firmabilsklassen. Og det er vigtigt, da to tredjedele af det europæiske salg i denne klasse er stationcars.
At bilkøberne så i mellemtiden – netop da Kia endelig kan tilbyde en stationcar - bevæger sig fra den klassiske stationcar til SUV-modeller, er en anden sag.
Godt design og praktik
Kia ser ud til at have løst opgaven fremragende. Bilen er meget elegant, hvis da ikke dynamisk og sportsligt er bedre ord.
Og det praktiske er i orden. Bagagerummet er på fine 553 liter, og under gulvet er der usædvanlig mange, mindre rum til værktøj og diverse skrammel.
Splitbagsæde 40:20:40
En god og lidt usædvanlig funktion er, at bagsædet kan deles i forholdet 40:20:40. Denne opsplitning giver bl.a. mulighed for en ekstra bred skilem.
Et håndtag bagest i bagagerummet gør det nemt fra bilens bagende at lægge bagsæderne ned.
Klar sidst på året
Ellers er stationcaren identisk med sedanen, når det gælder motorer, gearkasser og udstyrsmuligheder. Det betyder bl.a., at bilen både kommer som hybrid og opladningshybrid. Det er ikke sikkert, at begge de "grønne" versioner kommer til Danmark.
Der går lidt tid, inden bilen er i handlen. Det bliver tidligst oktober.