Kia puster sig op i firmaklassen

For første gang lancerer Kia en stationcar i den store mellemklasse. Den nye Optima Sportswagon er en elegant og rummelig sag.

Kia Optima Sportswagon.
Nyt om biler

Optima Sportswagon har samme længde og akselafstand som sedanen. Loftshøjden ved bagsædet er lidt bedre. Fotos: Kia
Optima Sportswagon har samme længde og akselafstand som sedanen. Loftshøjden ved bagsædet er lidt bedre. Fotos: Kia
Det glippede med den forrige Optima, men denne gang får europæiske bilkøbere muligheden for en stor stationcar fra Kia.

Optima Sportswagon – i Danmark nok bare kaldt stationcar – er første gang nogensinde, at Kia kan tilbyde denne praktiske variant i firmabilsklassen. Og det er vigtigt, da to tredjedele af det europæiske salg i denne klasse er stationcars.

At bilkøberne så i mellemtiden – netop da Kia endelig kan tilbyde en stationcar - bevæger sig fra den klassiske stationcar til SUV-modeller, er en anden sag.

Der er skruet en del ned for effekterne siden konceptbilen Sportspace. Bl.a. er den elegante overgang fra forrude til tag forsvundet. Men grundlinjerne er de samme.
Der er skruet en del ned for effekterne siden konceptbilen Sportspace. Bl.a. er den elegante overgang fra forrude til tag forsvundet. Men grundlinjerne er de samme.

Godt design og praktik

Kia ser ud til at have løst opgaven fremragende. Bilen er meget elegant, hvis da ikke dynamisk og sportsligt er bedre ord.

Og det praktiske er i orden. Bagagerummet er på fine 553 liter, og under gulvet er der usædvanlig mange, mindre rum til værktøj og diverse skrammel.

Splitbagsæde 40:20:40
Stort, reelt og funktionelt bagagerum som det forventes i en stationcar. Bagsædet kan deles i forholdet 40:20:40.
Stort, reelt og funktionelt bagagerum som det forventes i en stationcar. Bagsædet kan deles i forholdet 40:20:40.

En god og lidt usædvanlig funktion er, at bagsædet kan deles i forholdet 40:20:40. Denne opsplitning giver bl.a. mulighed for en ekstra bred skilem.

Et håndtag bagest i bagagerummet gør det nemt fra bilens bagende at lægge bagsæderne ned.

Klar sidst på året

Ellers er stationcaren identisk med sedanen, når det gælder motorer, gearkasser og udstyrsmuligheder. Det betyder bl.a., at bilen både kommer som hybrid og opladningshybrid. Det er ikke sikkert, at begge de "grønne" versioner kommer til Danmark.

Under det egentlige gulv er der gode opbevaringsmuligheder.
Under det egentlige gulv er der gode opbevaringsmuligheder.

Der går lidt tid, inden bilen er i handlen. Det bliver tidligst oktober.